KRISTOFFER GILDENLÖW – Een leven in dienst van de muziek

_MG_0220c

Tekst en foto’s: Harry Pater

Bio: Basgitarist, multi-instrumentalist en songwriter Kristoffer Gildenlöw werd op 27 juli 1978 geboren in de Zweedse stad Eskilstuna. Als zestienjarige trad hij toe tot de progressieve metalband Pain Of Salvation. Tussen 1994 en 2006 speelde hij in deze band, ook nadat hij in 2003 naar Nederland was verhuisd. In ons land heeft hij met diverse bands en projecten meegespeeld als sessiemuzikant en gewerkt met o.a. Robby Valentine, Damian Wilson, Neal Morse, For All We Know, Bert Heerink, Lana Lane en Lesoir. In 2017 werd hij bandlid van Kayak. Inmiddels heeft Kris vijf soloalbums uitgebracht, de nieuwste is Empty (2024) en er wordt hard gewerkt aan een zesde album dat in 2026 uitgebracht zal worden.

https://www.kristoffergildenlow.com/


Hoe kwam je in Kayak terecht?

‘Een vriend van mij was al een tijd in contact geweest met Ton toen Ton hem vroeg of hij een passende bassist kenden voor de nieuwe line-up van Kayak. Mijn vriend heeft toen mij aanbevolen en zo ben ik in contact gekomen met Ton. Via-via dus, zoals het zo vaak gebeurt. Ton en Marcel kwam langs bij de release-show van mijn tweede album, om te kijken hoe ik speelde. Grappig genoeg, want toen speelde ik namelijk geen bas maar piano en akoestische gitaar. Toch hadden we een klik en werd ik gevraagd om mee te doen in de band. Het album Seventeen was toen al bijna af, maar ik werd toch gevraagd om fretloze bas op te nemen voor het nummer Cracks. Daarna liep het al heel snel door met promofoto’s maken en het podium op.’

Moest jij je aanpassen qua spelen nu je in Kayak zat?

‘Met Pain of Salvation heb je twee gitaren en drukke composities meer gebaseerd op riffs. Dan is er minder ruimte voor elk instrument, en zeker voor basgitaar. Vaak hou je dan de lagere grondtonen en ritmes aan, anders vallen de composities uit elkaar. De muziek van Kayak is heel anders opgebouwd en dat geeft veel meer ruimte voor elk instrument.
Zo wordt de basgitaar meer gezien als een eigen instrument met een eigen rol binnen de muziek en wordt de bas ook meer prominent in de mix gezet. Ik moest wel even wennen om die ruimte ook in te nemen. Tijdens repetities en opnames hebben we ook hier goed over gesproken en ideeën heen en weer gedeeld. Er zitten ook geen ego’s in Kayak en iedereen deelt de spotlights met elkaar en doet wat het beste is voor de muziek en de band.’

Hoe was het voor jou als enige niet-Nederlander in de band?

‘Ik woon al 22 jaar in Nederland en spreek vloeiend Nederlands, dus dat was geen probleem. Af en toe werd gesproken over oude tijden of artiesten van vroeger die ik niet kende, omdat ik die geschiedenis niet heb, maar daar heb ik alleen maar van geleerd. Interessant was dat mensen uit het publiek vaak Engels met mij gingen praten na de show, omdat ze dachten dat ik net uit Zweden ben gekomen. Dan gingen we lekker in het Engels praten. Leuk om hun reacties dan te zien als ik met de volgende persoon gewoon vloeiend Nederlands sprak.’

Tijdens de laatste Kayak tournee speelde je ook in Zweden. Hoe was dat voor jou?

‘Het is altijd leuk om daar weer te spelen en Zweedse mensen tegen te komen. Mijn moeder en neef waren er ook, beiden Kayak-fans geworden. Ze kwamen helemaal uit Stockholm, dikke vijf uur rijden, maar ze vonden het leuk.’

Na 2022 was het dus afgelopen met Kayak, wat heb je daarna gedaan?

‘Voor mezelf heb ik mijn vijfde album Empty afgemaakt en uitgebracht met bijhorende shows en festivals. Nu nog bezig met mijn zesde album, die in 2026 uit gaat komen.
Ook ben ik veel in de studio geweest om albums op te nemen voor andere artiesten. Ik zit wel in de luxepositie dat ik me kan veroorloven om alleen leuke opdrachten en verzoeken aan te nemen. Muziek moet vooral leuk en gezellig blijven.’

Vorig jaar heb je jouw nieuwste solo cd, Empty, uitbracht. Kun je daar iets over vertellen?

‘Het had eigenlijk mijn derde album moeten zijn maar de inspiratie van het album Homebound kwam me net wat sneller en makkelijker en heb ik die eerst uitgebracht in 2020. Toen kwam Covid en is alles plat komen te liggen omdat ik gastmuzikanten nog moest opnemen. Tijdens Covid heb ik wel doorgewerkt en is het album Let Me Be A Ghost opgenomen en uitgebracht. En zo is Empty doorgeschoven en uiteindelijk in 2024 uitgekomen als mijn vijfde album. Op Empty heb ik maar liefst drie verschillende drummers en vijf verschillende sologitaristen. Zo speelt Marcel Singor ook lekker mee op een nummer.

Dat is het voordeel als je niet als band werkt maar als soloartiest. Ik hoef geen compromissen te doen en kan kiezen wat ik het beste vind voor elk nummer. De muziek voorop en in focus.

Sinds het album Homebound heb ik ook een eigen platenmaatschappij opgericht. Helaas had ik wat slechte ervaringen met andere labels daarvoor gehad en dat heeft me veel geld gekost maar vooral heel veel tijd, energie en frustratie. Nu kan ik zelf bepalen hoe en wat. Dat kost ook veel tijd en energie maar dan weet je in ieder geval wat er gebeurt en kan ik gesprekken voeren met distributie en promotie met een andere pet op dan als artiest.’

Ben je fulltime met muziek bezig of heb je bijvoorbeeld ook een baan?

‘Ik heb een parttime baan om zeker van te zijn dat ik de huur kan betalen. Een stap die ik eigenlijk al lang geleden heb genomen. Ik ken genoeg fulltime muzikanten die alles moeten aanpakken wat ze kunnen of juist leuke dingen laten schieten omdat het niet genoeg betaalt.

Rond modderen in coverbands of les geven hier en daar en dan alsnog maar zien of er genoeg binnen komt voor huur en eten. Voor mij moet muziek leuk blijven en geen “moetje”.
Op deze manier kan ik dingen oppakken die mij energie geven en die ik leuk vind om te doen.’

Wil je tenslotte nog iets kwijt?

‘Waar ik vooral ontzettend trots op en vereerd over ben is dat ik de afgelopen jaren deel uit heb mogen maken van Kayak en deze legacy. Want de band is wel ruim vijftig jaar bezig geweest en veel mensen houden het niet zo lang vol. En daar sta ik gewoon bij, naast de andere grote namen, en Ton zelf natuurlijk. Het is toch geweldig om nu, en later, op Wikipedia te kunnen lezen dat ik deel heb uitmaakt van deze mooie muziekgeschiedenis.
Maar ook dat ik deze mooie muziek heb mogen spelen met deze geweldige muzikanten.
En dat ik verwelkomd ben door het publiek en de Kayak-familie. Heel mooi.
Ik zal het zeker missen.’

https://oob-records.com/artist/kayak/

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial