Tim Klijn van Radio Veronica : Interview

‘ HET BEGON MET EEN BEST OF VAN 10CC’

Tim Klijn is één van de grote stemmen van Veronica. Een man met smaak en visie. Met zijn Veronica Middagshow wist hij de liefhebbers aan zich te verbinden. Op maandag 10 januari verhuist Tim Klijn van de middag- naar de ochtendshow op Radio Veronica en als nieuwe DJ van de ochtendshow “Ook Goeiemorgen” krijgt hij eindelijk de belangrijkste plek bij Veronica. Niet zo gek. Als jong 13-jarig Noord-Hollands jongetje had hij al zijn eerste radioprogramma. “Radio maken is nog altijd zoiets als mijn favoriete hobby bedrijven.”

Tekst: Jean-Paul Heck | Fotografie: Ben Houdijk

Klijn heeft wellicht de meest herkenbare radiostem in Nederland. Hij werd bekend bij Radio 3 en kwam uiteindelijk via Radio 538 en Radio 10 bij Veronica terecht. Daarnaast leent hij zijn stem voor veel voice-overs zoals bijvoorbeeld tv-programma Idols.

Tim, hoe ben je uiteindelijk bij Veronica terecht gekomen?

“Toen Radio 10 aan Talpa werd verkocht, kozen de radiobazen ervoor om mij naar Veronica te laten gaan. Het idee was dat het een echte zender voor liefhebbers zou worden en dat past wel bij mij. Ik heb immers toch wel een voorliefde voor het oudere werk. Waar het vandaan komt? Ik zou het niet weten. Ik ben nu 42, maar vond muziek van vroeger altijd leuker dan de muziek van nu. Tja, ik groeide op in de jaren 90. Die voelen toch een beetje als de muzikale hongerwinter.”

Kom je uit een muzikaal nest?

“Bij ons thuis stond wel altijd de radio aan. Langzaam ben ik al die bands gaan ontdekken. Ik was 12 jaar en hoorde een reclamespotje voor een Best Of van 10CC. Ik herkende dat meteen en in die tijd ging je nog naar de bibliotheek om het album te lenen en te kopiëren. Terwijl mijn klasgenootjes naar Turn Up The Bass 2 luisterden, draaide ik dat cassettebandje van 10CC  helemaal grijs.”

Schets jouw jeugd eens.

“Ik groeide op in Wormer en ging vaak naar platenzaak Wastora in Zaandam. Er bleek een schat aan muziek te zijn en omdat veel mensen hun vinylverzameling inruilden voor cd’s kreeg ik van iedereen al die oude platen. Voordat ik het wist had ik een prachtige verzameling tot mijn beschikking. Toen ik twaalf was meldde ik mij aan bij de lokale radio om een programma te maken. Natuurlijk was ik veel te jong, maar ik kreeg wel een eigen itempje waarin ik kinderen van mijn leeftijd interviewde. Niet leuk om te doen, maar ik was wel binnen.”

Wel bijzonder. Een jong knulletje met de muzieksmaak van zijn vader.

“Mijn omgeving vond dat heel bijzonder, maar ik ben er nooit mee geplaagd. Ik vond die muziek ook echt oprecht leuk. Ik had heel lang het gevoel en wellicht nog steeds, dat de beste muziek al gemaakt is. Als ik nu een willekeurige hitparade uit 1978 pak, staan daar alleen maar goeie liedjes in. Tegenwoordig lijkt alles op elkaar en daarnaast is mijn interesse in hitlijsten ook wel afgenomen, al hou ik natuurlijk wel de bands en artiesten in de gaten die bij Veronica passen.”

Het werd al snel heel serieus.

Op mijn dertiende kreeg ik mijn eerste eigen radioprogramma bij de lokale omroep en daarin speelde ik vooral Jeroen van Inkel na. Het was natuurlijk een hele slechte imitatie. Ik draaide echter al wel oude muziek. Er hing een papiertje met het format aan de muur: eerst een jaren 70-plaat, dan een jaren 80-plaat en dan een hit. Maar ook de jaren 60 zoals The Searchers en The Kinks vond ik waanzinnig. Mijn droom was om DJ te worden, maar ik had wel een plan B hoor. Ik ben een Grafische opleiding gaan volgen. Dat was uiteindelijk niks voor mij, want ik bleek veel te slordig te zijn. Uiteindelijk heb ik mijn middenstandsdiploma gehaald. In die periode, ik was 17, werkte ik al bij Radio 3 als onderdeel van een jeugdproject.”

Hoe keken pa en ma Klijn tegen jouw ambities aan?

“Ik had met mijn ouders de afspraak gemaakt dat ik netjes mijn school afmaken, tenzij er een mooie aanbieding zou komen. In het derde jaar werd ik gebeld door Bart van Leeuwen die destijds programmaleider van 538 was. Hij wilde met mij praten. Waarom? Ik kende al best veel mensen en bij Radio 3 kwam altijd Edwin Evers na mij met zijn ochtendprogramma. Ik bleef altijd hangen om te kijken hoe hij het deed. Uiteindelijk viel ik regelmatig in als sidekick in zijn show. Edwin had toen al veel ervaring en ik leerde van hem dat de klasse van een DJ in hele kleine dingen zit. Ik heb in die periode onwijs veel van hem geleerd, maar ook erg veel lol gehad.”

Radio 538 paste niet direct bij jouw smaakpapillen.

‘Niet echt, al had ik in die tijd wel wat meer met nieuwe muziek. Ik was destijds 19 jaar. Toch heb ik er uiteindelijk 16 jaar gewerkt en er een fantastische tijd gehad. Ik kon in één keer stoppen met school, ging opeens 60 uur per week radio maken en ik kreeg er nog voor betaald ook. Alleen woonde ik destijds nog bij mijn ouders in Wormer en had geen rijbewijs. Ik pakte altijd de laatste trein naar Hilversum en dan was ik om half 2 in Hilversum en mijn show begon om 6 uur.”

Uiteindelijk vertrok je toch bij 538. Als ik naar jouw show luister snap ik dat wel.

“De laatste jaren bij 538 werd het alsmaar moeilijker, omdat ik 90 procent van de liedjes die ik in startte zelf niet zo leuk vond. Toen kwam Radio 10 met de vraag of ik het ochtendprogramma wilde doen. Nu zit ik bij Veronica en heb het geweldig naar mijn zin. Het probleem is dat mensen die met commerciële radio bezig zijn het in een vormpje willen gieten. De Amerikaanse manier van een radiostation vormgeven. Ik denk dat wij anders zijn dan de Amerikanen die wel in hokjes denken en luisteren. Wij Nederlanders willen in de ochtend een zender aanzetten en daar de hele dag naar luisteren. En het is onze taak om die luisteraar te verrassen.”

Hoe keek jij tegen de komst van de nieuwe radiobaas Rob Stenders aan?

“Dat was best wel spannend. Sinds hij hier is, heb ik veel leuke gesprekken met hem gehad. Rob is supereerlijk en dat is erg fijn. We zijn het hier allemaal over één ding eens: het moet spannender. Gelukkig hoeven we niet meer te luisteren naar die zogenaamde radioconsulenten. Die zeggen van: Radio 2 doet alles fout. Dat zal best, maar ze waren wel jarenlang de best beluisterde zender van Nederland. Daarbij is het belangrijk dat je jezelf als DJ kunt wegcijferen ten faveure van de luisteraar. Meer dan 90 procent van datgene wat ik nu draai, vind ik te gek. Kijk, ik ben niet van de hele harde muziek. Deep Purple en Led Zeppelin vind ik geweldig, maar het moet niet harder worden dan dat. Megadeth, Biohazard? Daar kan ik helemaal niets mee.”

Je hebt veel kennis. Lijkt mij heerlijk om dat in je programma te kunnen gebruiken.

“Je gaat de verbinding tussen heel veel muziek leggen. Ik ontdekte de Eagles en dan kom je er achter dat al die geweldige acts, zoals: Fleetwood Mac, Jackson Browne en James Taylor met elkaar verbonden zijn. Ik word bijvoorbeeld ook heel blij van de Yacht Rock, zoals: Michael McDonald, Kenny Loggins, Christopher Cross….geweldig!”

Hoe zie jij de toekomst van Veronica?

“We zijn pas net begonnen, maar ik denk wel het dat een hele leuke zender gaat worden. We maken radio die is gemaakt door liefhebbers en voor liefhebbers. Ik ben ervan overtuigd dat dit moet lukken. We hebben een lange weg te gaan, want je moet proberen de oude luisteraars van Veronica terug te halen. Ze komen te voet en gaan te paard. Als kind verslond ik alles wat met de zee-zenders te maken had.  Die magie is wel een beetje verdwenen, maar het zou mooi zijn als we daar weer wat van terug kunnen halen. Ik heb daar alle vertrouwen in.”

Tim Klijn: De Veronica Ochtendshow: Ook Goeiemorgen is elke werkdag van 06.00 uur tot 09.00 te horen op Veronica.

 

TIM’S PERFECT 5

Steely Dan – Aja

‘Het wisselt nogal welk Steely Dan album ik het beste vind, maar Aja is echt waanzinnig. Al vind ik The Royal Scam ook steeds beter. Alles klopt aan beide platen.

Eagles – Hotel California                     

“Het is natuurlijk niet een hele spannende keuze, maar echt elk liedje op deze plaat vind ik goed.”

Donald Fagen – The Nightfly

“Als ik de albumhoes zie, denk ik aan mijzelf op mijn slaapkamertje. The Nightfly heb ik echt grijsgedraaid.”

Boz Scaggs – Silk Degrees 

“Stuk voor stuk ijzersterke liedjes op dit album dat qua sound een heerlijke combinatie van Jazz, R&B en folkrock is. Oneindig vaak gedraaid met voor mij Lowdown als absoluut hoogtepunt.”

Doobie Brothers – Minute by Minute

“De stem van Michael McDonald… you love him or hate him. Ik ben er groot fan van! Net als het meeste solo werk van McDonald. Zijn album If That’s What It Takes valt net buiten dit lijstje. Minute by Minute is een geweldig album met daarop dé ulitieme yacht rock-track: What a Fool Believes.”

Deel bericht op

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Meer nieuws

Het concept BΔSTILLE

Bastille werkte zich met hun debuutplaat Bad Blood en de monsterhit Pompeii tot de eredivisie van de popmuziek. Acht jaar later presenteren de Engelsen het eerste conceptalbum. Met Give Me The Future gaan zanger Dan Smith en zijn mannen pas echt de uitdaging aan. Tijd voor een stevig onderhoud met deze charismatische meneer. Tekst: Jean-Paul…

Om deze content te kunnen zien heb je een Soundz Digitaal abonnement nodig.

Lees meer