Styx: Crash Of The Crown | Album van de week

Hoewel de coronacrisis op de pauzeknop in de muziekwereld drukte, ging een aantal dingen gewoon door. Albums bijvoorbeeld! In de rubriek ‘Album van de week’ plaatst de redactie van Soundz iedere week een nieuwe favoriet. Dit keer: Crash Of The Crown van Styx.

Tekst: Jean-Paul Heck

Met de terugkeer op een major label bewijst Styx nog altijd een band te zijn die meespeelt. Met het album The Mission dat vier jaar terug verscheen, keerde de band uit Chicago terug naar de oude glorie. Die conceptplaat kende overigens een aantal zwakke plekken. Die zijn echter niet te vinden op dit Crash Of The Crown.

Groepsproject

Deze plaat is veel meer een groepsproject geworden omdat niet alleen Tommy Shaw het heft in handen heeft genomen. Terwijl voormalig frontman Dennis DeYoung deze maand ook stevig van zich afbijt met een sterk nieuw album, komt Styx met de beste studioplaat sinds.. Ja, sinds wanneer? Dat is een arbitraire zaak. Veel fans vinden dat de band na Pieces Of Eight uit 1978 is gezwicht voor de commercie. Velen vinden albums zoals Cornerstone (’79) en het record verkopend Paradise Theatre (’81) ook niet te versmaden. Maar goed, ook dat zijn platen die meer dan 40 jaar terug verschenen.

Het wonderkind Shaw is in topvorm op deze plaat. Sinds zijn komst in 1976 op het album Crystal Ball, heeft de blonde alleskunner uit Alabama nooit verzaakt. Deze 17e studioplaat is daar nog maar eens het klinkklare bewijs van. Niet eerder schurkte een Styx-plaat zo nadrukkelijk aan tegen het meesterwerk The Grand Illusion (1977). Met zanger/toetsenman Lawrence Gowan en natuurlijk oud gitaarstrijder James JY Young aan zijn zijde, biedt Crash Of The Crown alles wat een toegewijd Styx-fans zich maar kan wensen.

Het Queeneske ‘The Fight of Our Lives’ opent het bal op een indrukwekkende manier. En daarna gaat het maar door. Geweldenaar Todd Sucherman bewijst niet alleen een fantastisch drummer te zijn maar blijkt veel meer te kunnen. Gowan is in topvorm op ‘Reveries’, terwijl de stem van Shaw op de track ‘Save Us From Ourselves’ exact hetzelfde klinkt als pakweg 30 jaar geleden. Nog zo’n hoogtepunt is ‘Long Live The King’.

Geduchte live-act

Eigenlijk herinnert elke song je aan het oude oeuvre van de band. En is dat goed? Jazeker, omdat dit precies is wat de fans willen. Mooi is ook om te zien dat de originele bassist Chuck Panozzo mee speelt op twee songs. Styx is in Amerika nog altijd een geduchte live-act en blijkt ook in de studio nog altijd een bizar hoog niveau te halen. Tijd voor Styx live in Nederland!

Door aan te melden op de nieuwsbrief maak je kans op één van de vijf exemplaren die wij weg mogen geven! Al aangemeld en toch winnen? Mail dan naar info@soundz.nl!

Deel bericht op

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Meer nieuws

The Underground | Frimout

In 2012 begint de Nederlandstalige band Frimout rond frontman Stef Willems aan hun missie: met eigen Nederlandstalige popmuziek de Vlaamse muziekwereld veroveren. Hun swingende popsongs

Lees meer