Sneltrein die De Staat heet. “Genoeg hoogtepunten die absoluut naar meer smaken.”

Concertverslag

Het geduld van De Staat is de laatste jaren behoorlijk op de proef gesteld. Wilde het lange tijd maar niet vlotten met concerten in het buitenland, dit voorjaar staan de Nijmegenaren in talloze zalen in Engeland, Duitsland en zelfs Oostenrijk en Italië. Een uitverkochte show in AFAS Live was afgelopen weekend een mooie bekroning op een nu al krankzinnig 2019. 

Hitsingle na hitsingle, een graag geziene gast op festivals en nu ook weer een uitverkochte clubtour door heel Nederland: er lijkt geen stoppen aan de sneltrein die De Staat heet. Door de omstreden toewijzing van een miljoenensubsidie kreeg de band langere tijd de nodige kritieken te verduren, maar door met dat geld creatieve dingen te doen (hallo, die Witch Doctor-clip) wist De Staat zelfs de criticasters op andere gedachten te brengen.

De (nu al legendarische) videoclip van Witch Doctor heeft De Staat eeuwige roem gebracht, maar tegenwoordig heeft de band die allesvernietigende draaikolk – met Torre Florim als duiveluitdrijver – niet eens meer nodig. Dat wordt direct duidelijk als de band kort na negenen aftrapt met ‘Me Time’. Het is De Staat die je kent: groovend, gestoord en door alle bliebjes en wobjes onnavolgbaar.

Zanger Torre Florim, uiteraard weer gestoken in net pak, is tot op het bot gemotiveerd en schuifelt en karatetrapt alsof het een lieve lust is. Een frontman in hart en nieren, iemand die je op het ene moment ten dans wil vragen, zoals op het swingende ‘Psycho Disco’, en iemand waar je op het andere moment met een enorme boog omheen loopt. Die indringende blik gaat af en toe door merg en been en doet bij vlagen denken aan Jack Nicholson in The Shining.

Net als in die film lijkt Torre zichzelf steeds meer te verliezen. In het Muse-achtige Phoenix stijgt hij letterlijk tot grote hoogte en lijkt hij met zijn zwierende armgebaren de toorn van de duivel over ons af te roepen. Later, in het Pokémon geïnspireerde Pikachu, gaat hij samen met toetsenist Rocco Hueting een belachelijk dansduel aan die inderdaad zo uit een anime lijkt te komen.

Het is zoals we de De Staat onderhand kennen: een nummer als Pikachu lijkt in eerste instantie een grap, maar verzandt uiteindelijk in een wervelwind van krankzinnige synthesizers, stuwende drums en groovy gitaarpartijen waar de liefhebbers van deze band zo hard op gaan. Om het geheel compleet te maken wordt elk nummer vanavond voorzien van een indrukwekkende lichtshow waar menig Nederlandse band jaloers op zal zijn.

Links en rechts van het podium staan enorme stellages met lampen die in verschillende kleuren dwars over het podium schijnen. Tijdens ‘Luther’, het langste nummer dat De Staat ooit schreef, vallen er vanuit boven rode stralen naar beneden waardoor het lijkt alsof Torre in een kooi opgesloten zit. Het brede LED-scherm achter de band laat een rooster van tientallen vakjes zien waarop gedurende het concert van alles op geprojecteerd wordt.

Het eindresultaat is fraai en zelfs stadionbandwaardig, maar of De Staat het in zich heeft om uit te groeien tot een stadionband valt nog te bezien. Niet alleen is de band daarvoor iets te eigenzinnig, ook staan er nog genoeg nummers op de setlist die gerust overgeslagen kunnen worden. Het vermoeiende ‘Make the Call, Leave It All’ begint ondertussen aardig op de zenuwen te werken, en de nieuwe nummers ‘I Wrote that Code’ en ‘Tie Me Down’ (met of zonder Luwten) zijn vlees noch vis.

Deze inkakmomenten ten spijt, kent het bijna twee uur durende optreden van De Staat genoeg hoogtepunten die absoluut naar meer smaken. Vooral die waanzinnige vleeskolken bij ‘Witch Doctor’ vervelen eigenlijk nooit. In plaats van dat Torre het publiek in duikelt, gaat hij nu via een platform metershoog de lucht in. Hij spreidt zijn armen en kijkt toe hoe AFAS Live uit zijn voegen barst. Zijn uitzicht moet fantastisch zijn: een grootschalige sitdown en cirkels van fans die doldwaas in de rondte rennen. Een legendarisch concertmoment, hoe vaak je ‘m ook meemaakt, en dat kunnen weinig Nederlandse bands De Staat navertellen.