Rob Stenders | De nieuwe mister Veronica

Foto: Radio Veronica | Ben Houdijk

‘MAG IK JAMES TAYLOR DRAAIEN? NATUURLIJK!!!’

Rob Stenders is de nieuwe radiobaas van Veronica. Hoe mooi is dat! Onze vaste columnist uit Tilburg heeft mooie plannen met het legendarische radiostation dat hij 25 jaar geleden verliet. “Ik ben gelijk gaan roepen dat je iets moet draaien als je het te gek vindt!”

Tekst: Jean-Paul Heck

Rob Stenders begon zijn carrière ooit bij Radio Starlight en Radio Fantasy voordat hij in 1985 de overstap naar Hilversum maakte. Daar maakte hij snel naam met een gezaghebbend nachtprogramma voor de Vara. Twee jaar later werd hij bij Veronica gekoppeld aan Jeroen van Inkel en verving hij Adam Curry. Stenders & Van Inkel werd een kaskraker, maar uiteindelijk verliet hij het moederschip. Na tal van omzwervingen en succesvolle- en minder succesvolle avonturen, is hij na een mooie periode met Stenders Platenbonanza op NPO Radio 2 weer terug bij Veronica.

Als je jouw loopbaan een beetje volgt, is deze nieuwe job eigenlijk heel logisch.
“Ik heb altijd radiostations opgericht. Mijn eerste station was Radio Velona. Dat bestond eigenlijk niet en zond ook helemaal niet uit. Maar ik heb mensen in die fantasie meegenomen. Ik maakte nachtprogramma’s die werden uitgezonden, zonder dat ze echt werden uitgezonden. Ergens in mijn achterhoofd zat altijd zoiets van: ooit moet ik een eigen radiostation hebben. Ik heb KXradio opgericht met een volledig bemande bezetting van vrijwilligers waarmee we 24 uur per dag uitzonden. Mensen zoals: Leo Blokhuis, Nico Dijkshoorn, de bijna volledige 3FM bezetting van nu, Carice van Houten, Henk Westbroek, Stefan Stasse…Het kon niet op. Kink FM heb ik destijds ook samen met Jan Hoogesteijn opgericht en dat heeft nog altijd een succesvol leven. In die tijd zaten we ook beiden bij Veronica, dus het is wel grappig dat ik die Veronica-tak nu draai en hij Kink.”

Je zat op rozen bij NPO Radio 2, maar toch was daar die ambitie.
“Ik had echt nul klachten bij Radio 2 en had er een heerlijke positie. Volledige vrijheid ook en dat is maar weinig dj’s gegund. Zeker was er het idee dat ik daar nog wel een paar rondjes zou doen. Veronica is eerder geweest, maar dan zou ik exact hetzelfde programma maken, alleen voor wat extra poen, maar dat was het niet waard. Daarvoor doe ik het niet en daarvoor zat ik te goed bij BNNVARAdio 2. Toen ik de kans kreeg om 24 uur per dag een eigen radiostation in te richten, werd de verleiding wel erg groot. Ik heb er overigens wel serieus lang over na moeten denken. Maar een heel hoog iemand in een fraaie directiekamertje zei: Hier heb je de sleutels van de zender, doe er iets moois mee. Schreeuwen vanaf de zijlijn is een fantastische hobby van mij, maar nu moet ik het echt zien te flikken.”

Je blijft ook met Bonanza gewoon te horen op de radio. De afslag om te stoppen als DJ zie ik jou niet snel nemen.
“Ik blijf gewoon mijn dagelijkse programma maken. Zonder dat had ik deze functie ook niet aangenomen. Het is immers de basis van mijn talent en mijn grote liefhebberij. Ik wil niet alleen in een kantoortje gaan zitten en niks meer met radio te maken te hebben. Natuurlijk vind ik het historisch gezien ook erg leuk om weer bij Veronica te zitten. Onlangs ben ik nog bij Lex Harding langs geweest en die zei tegen mij: Rob, waar begin je aan? Lex was destijds mijn baas bij Veronica en hij moet er wel om grinniken dat ik nu de baas ben bij Veronica. Het is met de zege van Lex, maar wel met wat kanttekeningen.”

Wat heb je van hem geleerd?
”Bij Lex hadden we nooit een echte evaluatie. Hij had een vrij duidelijk beeld hoe Veronica moest klinken. Erik de Zwart vond het leuk om Gerard Joling te draaien en ik zat in Radiohead, Massive Attack enzo…Toch voelden we ons allemaal ‘Veronica’ en Lex vond die breedte allemaal prima, want het hoorde bij het rock-’n-rollgevoel van de zender. Je kon zijn wie je bent. Lex was en is nog altijd een hele directe kerel. Soms kwam je bij hem op kantoor en dan zei hij: Hey joh, Wah jij doet, is allemaal broddelwerk. Of als je een vage plaat draaide, kon ie nog wel eens smalend roepen Wat is dat voor ontoegankelijke gribus. Hij gaf je wel altijd de kans om je talenten uit te proberen, maar als het niet lukte, draaide hij daar bepaald niet om heen. Je hebt vast vele talenten, dit is er niet één van, haha. Ik was destijds in mijn eigen hoofd uiteraard dé uitvinding van de radio, zeer eigenzinnig, en liep ook regelmatig ongelukkig zijn kantoor uit na weer zo’n lesje in nederigheid. Volgens Lex kon hij twee mensen niet onder controle kon krijgen en dat waren Adam Curry en Rob Stenders. Dat heb ik altijd als een soort verborgen compliment opgevat.”

Terwijl Lex in zijn tijd als DJ ook behoorlijk eigenzinnig was.
“Ik hoorde Lex in de jaren 70 de gekke psychedelica van de Electric Prunes draaien. Later heb ik twee cd’s van die band gekocht. Eentje voor mij en eentje voor hem. Hij liep langs mijn bureau en ziet die albums liggen. Lex reageerde precies zoals ik het had gehoopt. He joh, heb jij nou de Electric Prunes op cd? Dat ga jij toch zometeen niet draaien?’ Waarop ik zei: Ik denk het wel Lex! De kaders waren duidelijk, toch kon je behoorlijk vrij bewegen en je ontwikkelen. Die richting wil ik ook graag geven.”

Wat was destijds het verschil tussen de Vara en Veronica?
“Je moet het een beetje in die tijd plaatsen rond 1985. De VARA draaide behoorlijk progressief en Veronica had meer de Top 40 als leidraad. De VARA was ook wat strenger in de leer. De toon van de eeuwige piraat Veronica stond mij erg aan. Ik was luisteraar sinds mijn prille jaren. De vrijheid van de zeezender klonk voor mij ook door in Veronica als publieke omroep. Erg los, rock-‘n-roll en een tikkie politiek incorrect. Ik hield daarvan. Mijn DJ-stijl is zowel in presentatie, als muziek eigenlijk altijd een mix van die twee geweest. Bij de VARA viel het meer op als ik een commercieel verdacht nummer draaide en bij Veronica vielen de wat obscuurdere dingen meer op. Jeroen van Inkel vertelde mij eens dat ik daarmee altijd een soort statement maakte. Alsof ik dat bewust deed. Maar dat klopte niet, want ik draai altijd hetzelfde. Alleen viel bij de Vara Janet Jackson meer op en bij Veronica REM. Ik ben een beetje left of center en niet super obscuur. Ik moet wel een beetje de mix kunnen bepalen van wat ik draai. Als ik een playlist krijg en er is geen ruimte om te bewegen, dan stoot ik meestal mijn neus.”

Over je neus stoten gesproken. Dat is wel een paar keer gebeurd. Maar ik krijg niet het idee dat jij daarvan in paniek raakt.
”Tuurlijk. Dan is het toch wel even van kut. Zo van, waar haal ik nu mijn eten vandaan? En dan is er altijd wel iemand die tegen mij zegt dat er heel veel mensen keihard moeten werken voor hun geld. Dan is de keuze dat of voor veel geld kut muziek draaien. Ik vond in eerste instantie dat die mensen gelijk hadden, maar later had ik zoiets van: ik kan dat gewoon niet. Er zit toch iets van missie in mij. Ik hanteer graag de sandwichformule en die is simpel. Om iets nieuws te etaleren, moet je daar omheen twee bekende songs draaien. Dat is onderdeel van mijn Veronica-opvoeding. Ik heb het ook moeilijk met zenders die niet trots zijn op hun eigen erfenis. Dan draaiden ze in het begin U2 en op het moment dat die band het had gemaakt, draaide ze het de rug toe. Ik heb niets met die mensen die een bepaalde smaak hebben om erbij te horen. Als Ik Weet Niet Hoe van Benny Neyman goed vind, dan vind ik dat goed. Punt!”

Wat trof je bij Veronica aan toen je eind april aan je nieuwe functie begon?
‘Ik vond dat Veronica een goede basis had, maar ze diepte die basis niet uit. Ik zoek naar verdieping in het oeuvre. Je hoeft niet alleen die bekende vijf songs van de Rolling Stones te draaien, maar je kunt eigenlijk zo’n beetje alles van ze draaien. Bij Radio 2 heb je bijvoorbeeld een Suzan & Freek en andere aanverwante artikelen, die zul je niet zo snel aan treffen bij Veronica, tenzij een dj daar erg gelukkig van blijkt te worden. Dan moet hij of zij dat vooral doen….Ik ga ook hier niet herr director uithangen. De huidige dj’s komen meestal uit de hoek van: hier heb je een playlist en nu niet mauwen. Ik ben gelijk gaan roepen dat je gewoon iets moet draaien als je het te gek vindt. Verkoop het maar! Ik weet nog dat een dj aan mij vroeg of hij James Taylor mocht draaien. Natuurlijk, doen!! Weet je, bij Veronica zitten allemaal dj’s die die veel van muziek houden en hun repertoire kennen. Ze mogen dat nu alleen veel meer laten blijken.”

Wat is voor jou een goede DJ?
”Ik volgde de dj’s vanuit de muziek. dj’s die mij richting gaven en mij vertelden wat er voor mijn tijd ook was. Mensen zoals Felix Meurders, Leo van der Goot, Frits Spits en zeker ook Leo Blokhuis die destijds de show met Mart Smeets deed. Ik ging altijd op dinsdagnacht naar Tilburg om mijn ouders te bezoeken en zorgde ervoor dat ik tussen 12 uur en 2 uur terugreed, want dan kon ik naar hun programma luisteren.”

Eigenlijk wil je terug naar dj’s met een herkenbaar DNA.
“Bijna elke DJ kon in het verticale tijdperk, toen er op Radio 3 elke dag een ander programma was, draaien wat hij wilde draaien. Bij Veronica hadden we een duidelijk format. De eerste is een gouwe ouwe, de tweede is een hit en de derde is een nieuwe song. Dan mochten we draaien wat we wilden, zolang dat format maar werd gehandhaafd. Daardoor leerde je echter wel de dj’s kennen. Erik de Zwart maakte andere keuzes dan Alfred Lagarde en ik ook. Nu zijn er nog nauwelijks dj’s die 100% verantwoordelijk voor hun eigen programma zijn. Weet je dat ik elke zaterdagnacht tussen 12 en 2 uur naar een Belgische zender luister waar DJ Willem Doreleijers draait? Hij is opgegroeid in de traditie: zoek zelf ook eens wat uit en dat hoor je.  Er is een hele generatie dj’s opgegroeid die dat nooit heeft gedaan. En ja, ik kom heel wat dj’s tegen die werkelijk nul om muziek geven. Ja, dat bestaat!”

Rob Stenders is elke dag van 14.00 uur tot en met 16.00 uur te horen op Veronica Radio met zijn programma Bonanza.

Deel bericht op

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Meer nieuws

Het concept BΔSTILLE

Bastille werkte zich met hun debuutplaat Bad Blood en de monsterhit Pompeii tot de eredivisie van de popmuziek. Acht jaar later presenteren de Engelsen het eerste conceptalbum. Met Give Me The Future gaan zanger Dan Smith en zijn mannen pas echt de uitdaging aan. Tijd voor een stevig onderhoud met deze charismatische meneer. Tekst: Jean-Paul…

Om deze content te kunnen zien heb je een Soundz Digitaal abonnement nodig.

Lees meer