Beyoncé heeft het weer geflikt! De hele wereld, vriend en vijand, heeft het over haar. Net als eind 2013 verscheen totaal uit het niets een nieuw album, ditmaal vergezeld door een complete film. Het album handelt over een ontrouwe man, over de emoties waar Beyoncé vervolgens doorheen gaat en uiteindelijk over de verzoening. Het heeft de geruchtenmolen stevig in gang gezet, want is het nou een aanval richting haar man Jay Z en zijn mogelijke overspel? Of is het gewoon een slimme marketingtruc? MANIA is geen roddelblad, de muziek staat voorop. Ook daarmee weet Beyoncé te verrassen. Lemonade is in essentie weliswaar een popalbum, maar wel een met een breed scala aan invloeden, van country tot hiphop en van rock tot elektronica. Bovendien is het een album vol urgentie. Zo schreeuwt ze het uit op het stevig rockende Don’t Hurt Yourself (met Jack White!). Elders op het album uit ze juist haar verdriet in de kleingehouden pianoballad Sandcastles, flirt ze met spannende r&b op 6 Inch en roept ze op tot vrijheid voor de Afro-Amerikaanse vrouw in het krachtige, opzwepende Freedom. Dat feminisme zit overigens flink door het album verweven. Vooral in de film trekt ze haar persoonlijke emoties een stuk breder, waarbij ze bovendien gretig verwijst naar de koloniale geschiedenis van Amerika. Op Lemonade toont Beyoncé zich als een van de meest spraakmakende popsterren van nu, zonder ook maar een moment de kwaliteit uit het oog te verliezen. Daarmee ontstijgt ze de hitmachine die ze voorheen was.

Arnout de Vries 9/10

Zoeken