Het is knap om binnen drie jaar muziekhistorie te schrijven. Dat lukte Jack Bruce, Eric Clapton en Ginger Baker met het onvolprezen Cream tussen 1966 en 1968. Geweldige songs en muzikale virtuositeit deed de band in die korte periode ver boven de concurrentie uitstijgen. Het leek een groep met drie frontmannen en dat was nooit eerder op deze manier vertoond. Deze Classic Album Collection voegt niets toe aan al losse re-releases en de prachtige vinylbox die vorig jaar uitkwam, maar met deze doos heb je wel meteen alles wat je van Cream wil hebben. Fresh Cream, Disraeli Gears, Wheels On Fire en het slotakkoord Goodbye. Fresh Cream, waarop Bruce als songschrijver duidelijk het heft in handen neemt, is niet zo sterk als Disraeli Gears, maar je hoort wel voor het eerst de spelmagie van dit trio. Het met Felix Pappalardi opgenomen Disraeli Gears is de klassieker die ieder een in huis moet hebben. Opeens kwam psychedelica om de hoek zeilen en is de thematiek veel sterker. Opvallend is de samenwerking tussen Bruce en Pete Brown op geweldige nummers zoals Dance The Night Away, Take It Back en Sunshine Of Your Love, waar Clapton ook aan meeschreef. Op Wheels On Fire krijgt Clapton alle ruimte om zijn excellente gitaarwerk te laten horen. As You Said, Deserted Cities Of The Heart en het overbekende White Room dat Bruce ook met Brown schreef, tillen dit derde album bijna naast het meesterwerk Disraeli Gears. Goodbye is een allegaartje met drie studiosongs en drie nummers die live werden opgenomen in The Forum in Los Angeles. Hoe incompleet het ook klinkt, Goodbye blijft 47 jaar na release toch een bijzondere plaat waarop Ginger Baker met What A Bringdown zowaar zijn beste song voor Cream afleverde.

9/10