De vijfkoppige uit Melbourne afkomstige band The Paper Kites had met debuutalbum States uit 2013 met name succes in eigen land. Hun (online) megahit dateerde echter al van twee jaar eerder toen de track Bloom zowel in binnen- als buitenland menig hart wist te veroveren. Voor Twelvefour vertrok het gezelschap naar Seattle om samen te werken met de gerenommeerde en meervoudig onderscheiden producer Phil Ek, bekend van onder andere Fleet Foxes en The Shins. Het resultaat mag er zijn, want niet alleen klinkt het album grootser en gedurfder dan voorheen, het geheel is tevens rijk aan intimiteit en diepgang. Het zelfbenoemde conceptalbum bevat onder meer drumcomputers, soulvolle en countryachtige momenten, vuige gitaren en gepolijste synthstukken. De indiefolk luistert prettig weg en is bijtijds aangevuld met licht-elektronische invloeden. Fan van bands als Bear’s Den, Daughter en Angus & Julia Stone? Dan zou je er met The Paper Kites zomaar een favoriet bij kunnen hebben.
Jelle Teitsma
7/10

Jelle Teitsma

7/10

Normal 0 false false false EN-US X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin-top:0in; mso-para-margin-right:0in; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0in; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}