Recensie: Power Up | AC/DC

Recensie

Een album met flarden song ideeën die Angus Young nog had liggen. Nummers die hij had geschreven met zijn in 2017 overleden broer Malcolm. Dat kon toch nooit wat zijn? Voeg daarbij de extreme gehoorproblemen van zanger Brian Johnson en het warrige leven van drummer Phil Rudd. Allemaal ingrediënten om een nieuw werkstuk van AC/DC al bij voorbaat met de nodige argwaan tegemoet te treden. Wat hebben we ons bij de neus laten nemen. De laatste plaat Rock Or Bust was een middelmaatje en bevatte teveel fillers. Maar op Power Up is het vanaf de eerste toon spot on. Realise, de nieuwe single is een stadion Anthem, net zoals Shot In The Dark, de meer dan hoopgevende eerste track die al eerder verscheen. Deze 17e plaat is een ode naar de heavy bluesrock die de band vanaf midden jaren ’70 tot een wereldwijd oogappeltje maakte.

Power Up is een plaat die zich bijna kan meten met de classics uit het omvangrijke AC/DC-oeuvre met Johnson als vocalist. Een beetje tussen Back in Black, Black Ice en Stiff Upper Lip in. Een heerlijke ouderwetse rock-‘n-roll track zoals Demon Fire schurkt zelfs aan tegen de ondeugende losheid van Whole Lotta Rosie. Het absolute prijsnummer is Through The Mists of Time. Niet eerder reikten de broertjes Young tekstueel zo die als in dit epische nummer. Maar lekker ordinair kan het ook nog altijd zoals in het niets verhullende Money Shot waar Johnson zingt: Lady, just try the money shot, best taken when hot. Nog zo’n kraker is Code Red waarop Angus en zijn neef Steve Young als vuurspugende gitaarmonsters iedereen bij de kladde pakt. Mocht dit de laatste uiting van AC/DC zijn, heb ik daar vrede mee. Power Up is wellicht de beste rockplaat van 2020.

Check hun nieuwe muziekclip van Shot In The Dark