Recensie: Ed Sheeran – = (Equals)

Ik was niet zo weg van het laatste album van Ed Sheeran. Ik vond dat hij te vaak een opzichtige knieval richting commercie maakte. Wellicht vond hij dat zelf ook want op = is de sympathieke singer/songwriter weer volledig zichzelf.

Door: Jean-Paul Heck

Verademing

De toon wordt gezet met de openingssong ‘Tides’. Een stevig popliedje met drums en gitaar dat neigt naar Blur. Het is een heerlijke song met een tweestemmig refrein en een verademing na al zijn gladde duetjes. Het middenstuk is a capella waarin hij met een hoge falsetstem zingt. ‘Shivers’ is de single die we allemaal kennen maar niet meteen Sheeran’s sterkste compositie. Dat is het akoestische ‘First Times’ dan weer wel. Hier zingt hij over zijn eerste concert in een uitverkocht Wembley met tachtigduizend meezingende fans en dat in vergelijking zijn eerste kus net zoveel indruk maakte. Het levert een geweldig mooie en intieme song op.

Vintage Sheeran

‘Bad Habits’ is daarentegen een niemendalletje en meteen het minste nummer van de plaat. Nee, dan ‘The Joker And The Queen’. Een erg rake pianoballade in de stijl van Elton John en Billy Joel, zijn grote helden. Het levert meteen één van de gevoeligste songs op die Sheeran ooit schreef. ‘Leave Your Life’ is een eigenwijs elektronummer waar Sheeran wederom zijn mooie falsetstem van stal haalt.  Een andere rake track is ‘2 Step’ waar je vintage Sheeran hoort. De basis is een razendsnelle gitaarpartij waar hij half zingend, half pratend een bijtende tekst zingt. Meer traditioneel maar zeker niet minder is ‘Stop The Rain’. Een  traditioneel popliedje met een erg aanstekelijk refrein.

Absolute hoogtepunten

Veel werk is gestoken in ‘Love In Slow Motion’ met een zwaar gearrangeerd middenstuk dat vanwege het folky karakter nergens over de schreef gaat. Net zo sterk is het ingetogen ‘Visiting Hours’ met een uiterst persoonlijke en ontroerende tekst over afscheid nemen. Het is daarmee met ‘The Joker And The Queen’ één van de absolute hoogtepunten van =. Op ‘Sandman’ pakt hij terug naar zijn liefde voor reggae en dat levert een beklijvende song op. = sluit af met het opzwepende ‘Be Right Now’ dat een beetje aanschurkt tegen de producties van Giorgio Moroder.

Samenwerkingen

Het grappige is dat Sheeran op deze plaat gasten laat meedoen die je totaal niet verwacht op een album van hem. Zo duikt de Australische rocker Jimmy Barnes op, speelt de onvolprezen Laurie Anderson een stukje viool en is Kylie Minogue, net zoals stand up comedian Jimmy Carr, present. Leuk maar veel leuker is dat Sheeran een prachtplaat aflevert met nauwelijks een dissonant.

Deel bericht op