Prince 1999: van cultheld naar superster

Nieuws

Op 27 oktober 1982 verscheen 1999, het vijfde album van Prince. Nu, 37 jaar later en 3 jaar na zijn dood, verschijnt er een luxe heruitgave. Met heel veel bonusmateriaal. Soundz sprak met Prince-archivaris Michael Howe en Prince- gitarist Dez Dickerson. “Het album lijkt nu relevanter dan toen.”

Nadat Prince overleed op 21 april 2016 in zijn studiocomplex Paisley Park in Minneapolis gingen er allerlei wilde verhalen rond over The Vault, de beroemde kluis waarin hij al zijn muziek bewaarde. Waterschade, schimmel en verzuurde tapes zouden zaken ernstig hebben aangetast. Nadat de inhoud was verplaatst naar de kluis van professioneel opslagbedrijf Iron Moun- tain in Los Angeles bleek het gelukkig mee te vallen met de staat van het materiaal. Tot nu toe heeft archivaris Michael Howe, voormalig A&R manager bij platenmaatschappij Warner Bros., geen tapes gevonden die niet meer te repareren zijn.

Purple Rain was de eerste Prince-plaat die de zogenaamde deluxe treatment kreeg. Het werk daaraan begon al toen Prince nog in leven was. Maar nadat hij zo onverwachts overleed, werd er vaart gezet achter de heruitgave. Ondanks dat er veel moois te vinden is op de deluxe versie van Purple Rain, verdient juist die plaat een nog betere heruitgave, aangezien er nog veel muziek ontbreekt. Denk hierbij aan de extended versions van Darling Nikki, The Beautiful Ones, 17 Days en onuitgebrachte nummers als Wednesday, I Am Five en The Dawn, maar ook de volledige opname van het First Avenue-concert waar de basistracks voor Purple Rain, I Would Die 4 U en Baby I’m A Star werden opgenomen.

24 NIEUWE NUMMERS

Voor de deluxe versie van 1999 kreeg Michael Howe meer tijd en dat is te merken aan de inhoud van de box. Naast een complete remaster van het originele studio-album, een schijf vol remixen, b-kantjes en edits, krijgen de fans maar liefst 24 niet eerder uitgebrachte nummers, een audio-opname van een volledige liveshow opgenomen op 30 november 1982 in Detroit en een dvd met daarop een flink opgepoetste opname van het concert dat Prince gaf op 29 december 1982 in Houston. Smullen dus.

1999 is een logische keuze voor een eerste echte heruitgave. Het is de plaat waar Prince Amerika mee aan zijn voeten kreeg, mede dankzij de oprukkende muziekzender MTV die hem een duwtje in de rug gaf. “Het was een omslagpunt in zijn carrière”, vertelt Michael Howe. “Prince was daarvoor een artiest met een cultstatus, maar door 1999 kreeg hij raketmotoren omgebonden en werd hij gelanceerd naar het supersterrendom. Daarnaast heeft 1999 de tand des tijds zeer goed doorstaan. Niet alleen muzikaal, maar ook thematisch is het een zeer interessante plaat. Hij heeft het over de oprukkende technologie, maakt zich zorgen om een nucleaire oorlog, de staat van de wereld. Het album lijkt nu wel relevanter dan toen.”

TWEE STUDIO’S

Prince nam 1999 op twee locaties op, in zijn thuisstudio aan de Kiowa Trail in Chanhassen, de plaats waar hij later ook Paisley Park zou bouwen, en Sunset Sound, de gerenommeerde studio in Los Angeles. “In zijn thuisstudio gebruikte hij 16 sporen, in Sunset Sound had hij er 24 tot zijn beschikking. Maar hij werkte op beide locaties volgens hetzelfde principe, hij deed alles zelf, samen met een engineer. In de Kiowa Trail studio had hij Don Batts en in Sunset Sound had hij Peggy McCreary op oproepbasis. Ik hoor het verschil wel tussen die twee studio’s, ik ben inmiddels erg bekend met deze periode en de technieken die werden gebruikt. Maar Prince was zo bekwaam, dat 1999 eigenlijk een naadloze luisterervaring is. De plaat staat als een huis, van begin tot eind. Dat je niet hoort dat de ene helft ergens anders is opgenomen dan de andere is, vooral voor die tijd, nogal opmerkelijk. Hij wist de semantische en sonische draad zonder problemen vast te houden.”

Dez Dickerson speelde al vanaf het prille begin gitaar in Prince zijn band. “Ik tourde ik al tien jaar rond met mijn eigen band, dus ik wist hoe je een band moest vormgeven en moest stylen, hoe de posters eruit moesten zien, al dat soort dingen. Het visuele aspect was voor mij een heel belangrijk onderdeel van een band. Toen ik bij Prince in de band kwam, hadden we nog geen imago. Alsof iemand een groep willekeurige mensen van de straat had geplukt, en ze samen in een band had gestopt.”

Dez maakte de ommezwaai van Prince van cult- naar superster van dichtbij mee. “Tijdens de Controversy Tour (1981/1982) zag je een verandering in het publiek ontstaan. In het begin speelden we voornamelijk voor Afro-Amerikanen, maar tijdens Controversy begon dat te verschuiven en werd ons publiek veel meer gemixt. Met 1999 kregen we ook eindelijk voet aan de grond bij de pers. Rolling Stone was super positief. Tijdens de 1999 Tour werd ons publiek alleen maar groter, en daarmee ook de zalen waarin we speelden. In Detroit speelden we aan het begin van de tour (in november 1982) in een zaal waar 4.000 man publiek in kon. Toen we aan het eind van de tour terugkwamen in Detroit voor een extra show, verkochten we met gemak de gigantische Joe Louis Arena uit. Daar kunnen 21.000 mensen in!”

Op de deluxe uitgave van 1999 staat toevalligerwijs een opname van een van die eerste concerten die Prince gaf in de Masonic Temple Auditorium in Detroit. Het is de opname van het tweede concert dat hij gaf op 30 november 1982. De opname van het eerste concert van die avond circuleert al een aantal jaren in geweldige kwaliteit onder fans, in soundboard-kwaliteit zoals dat heet. Dus rechtstreeks vanuit de mengtafel, in plaats van met een walkman vanuit de zaal. “Ik was me er zeker bewust van dat die eerste opname circuleerde”, vertelt Howe enigszins genoegzaam, “maar van die tweede show hebben we de multitrack tapes gevonden. We konden die show dus helemaal opnieuw mixen, naar de standaarden van nu. En dat is behoorlijk bijzonder. We proberen zoveel mogelijk uit te brengen dat de fans nog niet hebben gehoord. Uiteraard kunnen we dat niet elke keer doen als we een deluxe uitgave samenstellen, maar ik ben heel blij dat het nu is gelukt.”

Verder lezen? Koop nu Soundz editie 6 in de winkel of bestel hier een losse editie!