Paaspop: een historische editie

Paaspop 2022 was in alles de overtreffende trap. Meer acts, meer grote namen, meer publiek en meer zon. Na twee jaar van inactiviteit sloeg de organisatie keihard terug met wellicht de meest geslaagde editie in de historie van dit geweldige festival.

Tekst: Jean-Paul Heck

Foto’s: Ashley Oomen

Eigenlijk was het vanaf vrijdagmiddag drie uur toen het terrein nabij Schijndel openging, raak. Dat Paaspop veel meer is dan talloze podia met evenzoveel verschillende acts, is al jaren bekend. Maar Paaspop ziet er letterlijk ook steeds beter uit.

Het is een levend kunstwerk geworden waar vormgevers volledig los op zijn gegaan. De diversiteit is de sleutel van het succes. Van een levende Dokter Bibber, tot schommels, badkuipen met koeienprint, een mobiele wastafel en wat al niet meer. Het is mooi om dat leven te zien.

Zeker omdat in 2020 Paaspop als eerste uit de kalender vloog vanwege de coronacrisis. De organisatie is niet bij de pakken neer gaan zitten maar hebben er innovatieve wolk op het festival losgelaten. De decorontwerpers maken van Paaspop zoals gezegd een visueel spektakel. Er is geen muzikaal event in Nederland dat zo kleurrijk en uitdagend is zoals dit driedaags fenomeen nabij Den Bosch. Pak bijvoorbeeld discotheek Snolly of het pop up restaurant dat topgerechten weet te serveren.

Het publiek ging er dit weekeinde helemaal voor maar zeker ook de artiesten. Die hobbelde als jonge veulens over het podium. Logisch ook. Jonge sterren zoals Antoon, Froukje en S10 konden zich niet eerder aan een groot festivalpubliek tonen maar Paaspop is de eerste mogelijkheid om dat te doen. En dat was te horen. Opvallend is het contigent Belgische namen die dit keer op Paaspop te zien zijn.

Van Bazart, Blackwave, RHEA tot Sloper waarin slechts één Nederlander zit die wel luistert naar de naam Cesar Zuiderwijk. Sloper is het geestenkind van de oud-Golden Earring drummer en zijn drummende Triggerfinger-collega Mario Goossens. Sloper is een band die ertoe doet en met de Engelse zanger Peter Shoulder en de perfect spelende gitarist Fabio Canini een aantal ijzersterke ijzers in het vuur heeft. Jammer dat de band op vrijdag zo vroeg moest spelen.

Ook opvallend sterk presteerde Krezip zich op zaterdagavond. De band heeft niets aan slagkracht ingeboet en wist de zaal met speels gemak mee te krijgen. Een ander hoogtepunt was het Belgische Goose op de zondag. Grappig was ook de aanwezigheid van Lee Towers en indrukwekkend het concert van Bazart. Wat wel opviel was de enorme drukte op het festivalterrein.

Met 35000 bezoekers per dag tekende Paaspop voor een nieuw record. In alles heeft het ragfijne event, ondanks de gedwongen pauze, grote stappen gemaakt. Het maakt van dit driedaagse fenomeen meer dan een aardige aftrap van het festivalseizoen. Paaspop nestelt zich gestaag tussen grote namen als Pinkpop, Lowlands en Zwarte Cross. En dit zonder namen uit de elitegroep van de popmuziek.

Dat heeft het ook helemaal niet nodig omdat de organisatoren op andere gebieden het verschil weten te maken. Chapeau dus!!

Deel bericht op

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Meer nieuws