In deze ‘muziekles’ van Hitjescollege duiken we in Nee is Nee van Maan & Bente. Waar gaat dit nummer eigenlijk over? Lees verder!
Nu de seksueel getinte schandalen elkaar in rap tempo opvolgen heeft het in mei 2021 uitgebrachte ‘Nee is Nee’ blijkbaar niet aan relevantie verloren, helaas. Ongewenste aanrakingen, vunzige opmerkingen en “dickpics” zijn namelijk al jaren een probleem in onze samenleving. Hier hadden zangeressen Maan en Bente logischerwijs meer dan genoeg van, daarom sloegen zij de handen ineen en schreven zij een nummer waarin zij de vrouwelijke grenzen duidelijk aan wilden geven.
Het eindresultaat was ‘Nee is Nee’, een krachtig nummer, inclusief rap van muzikale duizendpoot Maan, wat doet denken aan het werk van de superster Billie Eilish. De samenwerking tussen Maan en Bente ontstond nadat de twee met elkaar in gesprek waren geraakt over onprettige momenten die zij hadden meegemaakt. Al snel kwam het duo tot de conclusie dat zij beiden in situaties waren geweest waarin zij zich onveilig of onprettig hadden gevoeld op straat, in het uitgaansleven of online.
Van aanrakingen tot ongevraagde seksuele reacties, de voorbeelden waren talrijk. Toen zij hetzelfde gesprek vervolgens apart van elkaar ook nog met vriendinnen voerden bleek dat Maan en Bente niet de enige meiden waren met dergelijke verhalen, ook hun vriendinnen hadden namelijk tal van voorbeelden waarin zij hetzelfde hadden meegemaakt! Dit kon zo niet langer, tijd voor actie! De dames gingen aan de schrijftafel zitten en leverden een no-nonsense songtekst af.
Want met teksten als “Laat me met rust, ik ken je niet” en “Rot op, wat doe je hier” steken de zangeressen hun persoonlijke frustratie niet onder stoelen of banken en proberen zij de vrouwelijke luisteraar extra in hun kracht te zetten. Het doel van het nummer? Het ertoe aanzetten om je grenzen aan te geven en van je af te bijten zodra iemand deze grens toch overgaat. ‘Nee’ is ook daadwerkelijk ‘nee’, het is immers jouw lijf! Laat niemand anders jou het tegendeel wijsmaken.
Het nummer ontving direct veel reacties van fans en luisteraars en zorgde voor een nieuwe stroom aan soortgelijke verhalen, wat nog maar eens de tragische noodzaak van het nummer benadrukt. A change is gonna come, zong Sam Cooke ooit, hopelijk heeft Big Sam gelijk.
Lees meer van @hitjescollege
- ‘No Woman, No Cry’ van Bob Marley
- ‘Eyes Without A Face’ van Billy Idol
- ‘Dancing in the Moonlight’ van Sherman Kelly
- ‘Bad’ van U2
- ‘Wonderwall’ van Oasis
- ‘Snow (Hey Oh)’ van Red Hot Chili Peppers
- ‘Heartbreak Hotel’ van Elvis Presley
- ‘Get Lucky’ van Daft P
- Sausalito Summernight van Diesel
- ‘Once in a Lifetime’ van Talking Heads
- Dude (looks like a lady) van Aerosmith
- I am begging you for mercy van Duffy
- Living in a Ghost Town van de Rolling Stones
- Zandloper van Typhoon
- Handle with Care van Traveling Wilburys
- Panama van Van Halen
- Touch of Grey van The Grateful Dead
- Whole Lotta Rosie van AC/DC
- Formidable van Stromae
- Budapest van George Ezra
- Black Velvet van Alannah Myles
- Ella, Elle l’a van France Gall
- Alive van Pearl Jam
- Hurricane van Bob Dylan
- Raspberry Beret van Prince
- Red Red Wine van UB40
- Train in Vain van The Clash
- Maggy May van Rod Stewart
- The Adventures of Rain Dance Maggie van Red Hot Chili Peppers
- Runaway Train van Soul Asylum
- I Heard It Through The Grapevine van Marvine Gaye
- Joyride van Roxette
- Last Train Home van John Mayer
- Lola Montez van Volbeat
- Seven Nation Army van The White Stripes
- Sunday Bloody Sunday van U2
- Twilight Zone van Golden Earring
- Life is a Highway van Tom Cochrane
- Sultans of Swing van Dire Straits
- Everywhere van Fleetwood Mac