Kings of Leon Interview | Caleb Followill spreekt

Ze hadden stokoud kunnen worden door telkens dezelfde gitaarplaat op te nemen. Maar zo werkt dat niet bij de Kings Of Leon. Ze trokken zich met producer Markus Dravs terug in hun eigen Nashville en stonden vorig jaar maart klaar om het nieuwe werkstuk When You See Yourself te lanceren. “En toen opeens was het klaar. Helemaal niets. Ik ben in mijn stoel gaan zitten en heb de verschrikkingen in mijn land op televisie voorbij zien komen.” Zanger en voorman Caleb Followill lucht zijn hart.

Tekst: Jean-Paul Heck

Eigenlijk gaf de band haar geloofsbrief al af met het laatste album Walls. Een verrassende plaat die veel fans op het verkeerde been zette. In het najaar van 2016 reisde ik bij die gelegenheid af naar Berlijn om de mannen aan de tand te voelen. Je merkte aan alles dat Caleb erg benieuwd was naar de reacties van de internationale pers. Met producer Markus Dravs was het een groot gevecht geweest erkende de ingetogen zanger destijds. “Hij stuurde onze constant een richting op die wij eigenlijk niet op wilden gaan. Maar hij bleek uiteindelijk gelijk te hebben. Markus gaf ons een ander gezicht, al weet ik niet of de wereld op ons andere gezicht zit te wachten.”

De vraag was ruim 4 jaar terug dan ook volledig legitiem of ze nog eens met de veeleisende Brit in het huwelijksbootje zouden stappen. Ja dus. Op When You See Yourself trekt de groep uit Nashville de experimentdrang nog verder door. Minder gitaren, meer synthesizers en nog meer uitgerekte sferische stukken. Gedurfd ja, dat zeker. Maar het resultaat klinkt verbluffend. Politieke of maatschappelijke boodschappen zijn niet besteed aan Followill. Terwijl het gros van de opnames al was afgerond voor de lockdown, ging de band de afgelopen maanden alleen nog terug voor een paar kleine aanpassingen.

Caleb, het valt op dat jullie na een aantal Los Angeles-avontuurtjes weer zijn teruggekeerd naar ‘sweet home’ Nashville.
“We zijn weer teruggegaan naar de Blackbird Studio, hier in Nashville. We hebben hier in het verleden heel vaak gewerkt en het blijft een perfecte plek. De sfeer, de mogelijkheden en de mensen die er werken. Daarnaast wonen wij hier grotendeels allemaal in de buurt. Het is een broedplek voor talent, omdat de Blackbird jonge mensen de kans geeft om studio-ervaring te doen.

Tijdens de opnames kwamen er regelmatig studenten langs om mee te kijken en te luisteren en dat inspireerde ons ook weer en het geeft vertrouwen voor de toekomst. Ik weet dat er veel mensen zijn die nu thuis alles op hun computer opnemen en daar ook nog eens verdomd succesvol mee zijn. Maar ik besef ook heel goed dat er altijd muziek zal zijn die bestaat uit drums, bas en gitaar. Zeg maar: echte instrumenten. En die moeten op een goede manier worden opgenomen en daar heb je topstudio’s en topproducers voor nodig.”

Ik sprak onlangs met Tom Jones die wederom met jullie oude producer Ethan Johns heeft gewerkt voor zijn nieuwe album. Heeft Markus dezelfde rol als Ethan destijds?
“Ethan Johns was jarenlang heel erg belangrijk voor ons. Hij heeft de band echt vele stappen laten maken en zonder hem waren wij nooit die grote band geworden. Maar dat is precies wat we nu met Markus doen. De eerste keer dat we met hem werkten, heb ik mij eerst goed laten informeren. Zij gaven destijds al aan dat het geen gemakkelijke reis zou worden. Maar tegelijkertijd vertelden ze mij ook dat je met hem altijd een tweede plaat moet maken. Pas dan komt die samenwerking echt tot wasdom. Ik heb wel het vermoeden dat ons dat met When You See Yourself is gelukt.”

Had je dat meteen door of was het toch weer eerst uitproberen?
“Eigenlijk kwam alles samen in The Blackbird. We wisten in beginsel niet of het weer zou gaan werken. Walls was eigenlijk een drama om te maken. Maar toen de plaat uitkwam en al die goede recensies onze kant op kwamen, wisten wij dat we goed zaten. Dit album had al in het voorjaar van 2020 moeten uitkomen. De vinger hing boven de startknop toen opeens viel alles stil. De tour stond klaar, de opnames gedaan… Het was zeer frustrerend op dat moment.

Achteraf ben ik blij dat die verplichte pauze ons in de schoot werd geworpen. We konden alle nieuwe songs laten bezinken en ermee leren leven. Toen we maanden later weer bij elkaar kwamen om er nog eens goed naar te luisteren, werd al snel duidelijk dat we allemaal erg gelukkig waren met het resultaat. We hebben ook meteen besloten om niets opnieuw op te nemen.”

Toch gek. Je hebt een album vol nieuwe songs, maar je kunt niets. Net als een hond die kwispelend  in zijn mand zit en er niet uit mag.
“Het is heel grappig en raar en het voelde vorig jaar ook heel egoïstisch aan. Onze fans zaten te wachten op nieuwe muziek van Kings Of Leon en wij hielden het maar achter. Wellicht om in betere tijd meer succes te hebben. Normaliter nemen we een plaat op en brengen deze meteen uit. Daarnaast zat iedereen vanaf maart vorig jaar thuis en was de roep om fijne, nieuwe muziek erg groot. We hebben ze de afgelopen maanden wel een paar nieuwe songs gegeven om naar de release toe te leven.”

Je had het zojuist over die bijna verplichte tweede plaat met Dravs. Was het dit keer anders dan de eerste keer?
“Wat we op Walls al voorzichtig deden, hebben we volledig voortgezet op When You See Yourself. Normaliter doen we precies wat iedereen van ons verwacht. Ik zing en speel gitaar en de rest doet ook wat ze al jaren doet. Nu niet. Er staat zelfs een aantal songs op deze plaat waarop ik niet eens gitaar speel. Dat geldt niet alleen voor mij. Matthew [gitarist] heeft zich vooral gericht op het spelen van keyboards en synthesizers en werd daarbij enorm aangemoedigd door Markus. Het was een soort van stoelendans. We deden alles in dienst van de liedjes.”

Hoever ging Markus Dravs?
“Vaak kwamen we de volgende dag terug na een opname en hoorde ik opeens een nummer voorbijkomen waarop mijn gitaarpartij op mysterieuze wijze was verdwenen. Dat was een manier van Markus om te zeggen dat hij dat te veel vond. Hij heeft ons geleerd dat je als bandlid soms even uit de weg moet gaan om iemand anders te laten stralen. Dat is precies wat we hebben gedaan op deze plaat. In het verleden zou ik dat niet hebben gepikt. Maar als je naar datgene kijkt wat hij in het verleden heeft gemaakt, moet je hem wel vertrouwen. Dat betekent niet dat er geen discussies waren. Vaak zetten wij onze hakken ook in het zand en daar stond Markus ook voor open. Eerlijk gezegd waren de songs nooit zo op tape beland zonder hem.”

Die experimentdrift lijkt maar te groeien binnen Kings of Leon. Wat is jullie drijfveer?
“Het gaat in mijn ogen fout als een band zich comfortabel voelt. Dat willen wij niet. De uitdaging maakt van Kings of Leon een band van nu. Een band die groeit en met elke plaat zichzelf wil verbeteren. Ik heb zelf helemaal niets met de zogenaamde populaire muziek die nu in de hitparade staat. Dat is voor mij echt een ver-van-mijn-bed-show. Mijn drijfveer is om telkens weer de beste versie van Kings Of Leon aan de wereld te laten horen. Dat is niet gemakkelijk, maar wel wat ons drijft. Wij willen de competitie niet aangaan met de muziek van nu. Als mijn dochter muziek aan zet, dan krab ik mijn hoofd en denk: mijn god, wat is dit? Maar ja, waarschijnlijk ben ik er te oud voor.”

Had je tijdens de lockdown niet zoiets van: ik ga mijn werkhonk in en schrijf allemaal nieuwe teksten.
“Ik heb tijdens de lockdown geen songs geschreven. Als ik in die periode iets had geschreven, dan had het wel iets heel bijzonders moeten worden. Ik had net het hele schrijfproces voor dit album achter de rug. Ik heb uiteindelijk vanuit mijn luie stoel naar de verschrikkingen in mijn eigen land kunnen kijken. Een verschrikking die maar bleef voortduren. Wellicht zullen al die ervaringen terugkomen op een volgende plaat, maar op dit moment kijk ik alleen maar een toekomst die hopelijk snel beter zal worden.”

Je bent niet iemand van de verhaaltjes of dat je put uit wat je zoal bezig houdt.
“Ik zeg dat na elke plaat, maar eigenlijk gaan de teksten nooit over mijzelf. Ik ben wel steeds beter geworden in het wegzetten van karakters. Aan het einde van de dag zal ik nooit de woorden die ik opschrijf injecteren met zaken uit mijn persoonlijke gezinsleven. Anderzijds zit er in de teksten op dit album toch veel van mijzelf in. Op songs zoals Bandit, Time Disguise en Echoing ben ik vanuit dat perspectief ook erg trots. Je zegt dat wij voor het eerst met elkaar spraken bij de release van Aha Shake Heartbreak uit 2004.

Ik stop enorm veel tijd in het schrijven ervan en ben niet gemakkelijk voor mezelf. Deze keer was alle muziek al opgenomen, maar stond er nog geen letter zang op tape. Ik kwam als laatste binnen om mijn teksten in te zingen. Het grappige is dat de meeste bandleden al snel tevreden zijn met de teksten die ik schrijf. Dan laat ik ze horen en roepen ze in koor: great!. Maar dan vind ik het dus volledig shit en ga opnieuw aan de slag. Weet je dat ik maar liefst acht tekstboeken vol teksten heb voor alleen de nummers op When You See Yourself? Ik ben daar heel extreem in.”

When You See Yourself van Kings Of Leon is nu uit.

Meer Kings of Leon

Deel bericht op

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Meer nieuws

The Underground | Frimout

In 2012 begint de Nederlandstalige band Frimout rond frontman Stef Willems aan hun missie: met eigen Nederlandstalige popmuziek de Vlaamse muziekwereld veroveren. Hun swingende popsongs

Lees meer