Jethro Tull over hun nieuwe album: Stormwatch

Soundz

TEKST: JEAN-PAUL HECK

Met Stormwatch sloot het machtige Jethro Tull in 1979 een tijdperk af.  Punkbands walgden van Ian Anderson, zijn fluit en diens rare ooievaarshouding. De band werd op een hoop geveegd met andere pretentieuze delinquenten zoals Yes en Genesis. Anderson haalde zijn schouders ervoor op en schafte een batterij synthesizers aan. “Met Stormwatch namen wij afscheid van de decadentie.”

Het was een rare tijd voor Anderson. Tijdens de opnames zag hij zijn bandmakker John Glascock langzaam wegkwijnen. Twee jaar voor de opnames van Stormwatch klonk de noodklok al voor de drugs- en drankverslaafde bassist, maar alle goede raad sloeg hij achteloos in de wind. “Het leek even goed te gaan, maar in de studio ging het snel bergafwaarts met zijn gezondheid. Halverwege de opnames heb ik hem gemaand om hulp te zoeken.” Anderson besloot zelf de basgitaar ter hand te nemen. “Omdat ik ervan uit ging dat John nog zou terugkeren.” Dat gebeurde niet. Twee maanden na de release van Stormwatch overleed hij. “Het was een treurige tijd voor de band, maar ook onafwendbaar. John was de verpersoonlijking van wat je als rockster allemaal fout kunt doen. Hij dronk, gebruik-te drugs en zorgde slecht voor zichzelf. Daarnaast had hij geen rooie rotcent, omdat hij de meest idiote dingen kocht.”

ZALM KWEKEN ALS AFLEIDING

Het voltrok zich juist in periode dat Anderson de rust van Schotland had opgezocht om daar zijn eerste zalmkwekerij op te richten. Op dit moment is het bedrijf van de Jethro Tull-voorman de grootste onafhankelijke fabrikant van gerookte zalm in Engeland. Toen was het meer een welkome afleiding in zijn drukke rock ‘n-roll bestaan. “Indertijd wilde ik een ander leven naast mijn leiderschap van de band. Maar het was ook de periode dat er heel veel te doen was om de territoriale wateren waar olie geboord mocht worden. De Noordzee is grotendeels Brits gebied, maar het waren alleen de Engelsen die er optimaal van profiteerden, niet de Schotten. Dat vond ik verwerpelijk.” Het is ook de reden waarom veel van de songs op Stormwatch een maritiem karakter hebben. Het openingsnummer North Sea Oil gaat over het bovengenoemde dispuut. Veel composities hebben ook een verhalend karakter zoals het uiterst fraaie Flying Dutchman. “Ik blijf dat een geweldig verhaal vinden. Een Nederlands spookschip dat rondwaart op de zeeën en dood en verderf zaait. Het is een nummer dat ik nog altijd graag speel als we met Jethro Tull in Nederland optreden.”