Interview met: Kensington

Soundz

Tekst: Jean-Paul Heck

Groter dan Kensington kun je in Nederland niet worden. Maar als je met speels gemak een voetbalstadion en de Ziggo Dome kunt vullen, word je ook onder een vergrootglas gelegd. Met het nieuwe werkstuk Time snoert het kwartet uit Utrecht iedereen vakkundig de mond.

Het laatste album Control werd onder moeilijke omstandigheden gemaakt. De druk was groot en het rommelige Rome waar de songs werden opgenomen, zorgde ook niet voor de broodnodige rust. Kensington nam maatregelen en de vier mannen trokken vorig jaar met hun hele hebben en houden naar de westkust van Canada. Het pakte goed uit, want met Time maakt Kensington artistiek een reuzenstap. Gitarist Casper Starreveld, bassist Jan Haker en drummer Niles Vandenberg leggen het voor ons uit.

Leg mij eens de keuze voor producer Garth Richardson uit.

Casper: “Hij heeft zowel legendarische rockplaten gemaakt, als recenter werk dat fris en van nu klinkt. Die combinatie van ervaring en nieuwe technieken zochten wij. Hij gebruikte heel old school opnametechnie-ken, zoals het omdraaien van de tape. Maar hij is ook van gemak en snel werken. Bij Michael Beinhorn was dat toch wel anders. Die man is veel minder hands on en ontpopte zich veel meer als de artistiek leider. Michael was gewend dat alles klaar stond, maar dan moet je niet met Italianen in een Italiaanse studio gaan werken.”

Casper: “Bij Garth is een hele duidelijk hiërarchie binnen zijn studio. Eerst heb je Garth en dan een hele tijd niets. Pas dan komt zijn eerste engineer en dan krijg je tweede engineer die alles noteert en klaarzet, zodat iedereen meteen aan de slag kan. En dan heb je ook nog een zogenaamde runner die alle shit over zich heen krijgt. Van de afwas doen tot de wc schoonmaken, maar ook het kampvuur voor de avond maken en de hond te eten geven.”

Wat is het geheim van Time? In mijn ogen jullie beste plaat tot nu toe.

Niles: “Nooit eerder was de basis kaal zo goed als nu. Daardoor werd het bij het mixen allemaal veel makkelijker en dat is ook de reden waarom de sound zo puur klinkt. In het verleden wilden we nog weleens met effecten en samples dingen wegpolijsten. Dit keer niet.”

Casper: “We hadden meer tijd genomen dan ooit. Maar vier songs hebben we daar echt afgemaakt. Pak bijvoorbeeld het nummer Perfect Family Day. Dat was toch het missende stukje van de puzzel en is een track die we 9 jaar geleden hebben geschreven. We hadden zoiets van: als we een keer met iemand zoals Garth kunnen werken, dan is dit toch echt het moment om met die song aan de slag te gaan. De plaat had ook echt nog wel een beetje ballen nodig en dit was de perfecte toevoeging. Het is echt een hele intense track waar we zelfs in de gitaarelementen hebben geschreeuwd.”

Niles: “We hebben met minder laagjes opgenomen en alles wat kaler genomen. Garth was ook iemand die er geen moeite mee had om te zeggen: dit is genoeg! Kijk, op het moment dat in de Arena of Ziggo Dome speelt, ga je jouw brongeluid op het podium veel droger maken. We zijn in het verleden weggezet als een band die veel galm gebruik-te en de neiging had om stukken veel te interessant te laten klinken.”

Lees het volledige artikel nu in de vijfde editie van Soundz Magazine!