Ongrijpbaar, poëtisch, beeldend: I AM OAK

Uit Magazine

Ongrijpbaar, poëtisch, beeldend. Allemaal kreten die in verhalen over de Utrechtse band I Am Oak terugkomen. Kreten die in het geval van het nieuwe album Osmosis volledig terecht zijn. Voorman Thijs Kuijken rechtte zijn rug en schreef een collectie adembenemende liedjes. Hij mag de oorsprong ervan zelf uitleggen.

Kuijken zit rustig in een kamertje van het platenlabel Snowstar Records, gevestigd in een modern huis aan de rand van het centrum van Utrecht. De wanden zijn behangen met prijzen, die vooral de groep Kensington ten deel vielen. Logisch ook. Het management van deze succesvolle, lokale band is hier ook gehuisvest. Het zijn prijzen die de geboren Brabander waarschijnlijk nooít ten deel zullen vallen. Hij en I Am Oak gaan immers niet voor de populariteitsprijs. De beschouwelijke en ingetogen songs van hem zijn bij vlagen magistraal, maar niet voor massaconsumptie. Osmosis is geen uitzondering, al herbergt Kuijken’s meest autobiogra_ – sche plaat tal van momenten die bijna iedereen moeten aangrijpen. Voor zijn neus ligt Osmosis, met een prachtige natuurfoto op de hoes, gemaakt door hemzelf. Het ligt ver van zijn plek in Utrecht waar Kuijken de liedjes schrijft. Oorsprong van de songs ligt bij een digitale piano, die hij een paar jaar geleden aanschafte. “Ik had het idee opgevat om piano te leren spelen en er uiteindelijk ook liedjes op te componeren. Ik zat een beetje vast in dezelfde akkoorden als ik met mijn gitaar songs schreef. Ik probeer op elke plaat iets nieuws uit. Op voorganger Our Blood was het mijn doel om alle drums zelf te programmeren en die zo realistisch mogelijk te laten klinken.” Ook dook hij dit keer de studio in, terwijl de muziek in het verleden toch vaak huisvlijt was. “Mijn drummer Tammo Kersbergen werkt als producersduo samen met Floyd Atema in de Katzwijm Studio in Voorhout. Het grote verschil is dat ik deze keer niet de onderwerpen in mijn teksten verzon, maar dat ik ook écht op de plekken die ik beschrijf, ben geweest. Het prachtige Kamikochi in Japan bijvoorbeeld, waar ik vijf jaar geleden een rechte regenboog zag.” De songs hebben volgens hem een link met de realiteit. “De oorsprong van deze plaat komt uit de realiteit, die ik aanvul met intuïtieve zaken en metaforen.”

Lees het hele interview met de mannen van OAK in het nieuwe Soundz Magazine!