Everywhere van Fleetwood Mac | Hitjescollege

In deze ‘muziekles’ van Hitjescollege duiken we in Everywhere van Fleetwood Mac. Waar gaat dit nummer eigenlijk over? Lees verder!

Fleetwood Mac had drie echte songwriters in de gelederen: Lindsey Buckingham, Stevie Nicks en Christine McVie. Eerstgenoemde heeft rockklassiekers als “Go Your Own Way”, “Tusk” en “Tango In The Night” op zijn naam staan. Zangeres Stevie Nicks daarentegen schreef meer mysterieuze en mystieke tracks zoals “Rhiannon”, “Gypsy” en “Gold Dust Woman”. Als laatste hebben we dan toetsenist en zangeres Christine McVie, die heel erg down to earth en recht voor zijn raap echte popklassiekers uit haar pen kreeg, met voorbeelden als “Don’t Stop”, “Little Lies” en de klapper van vandaag: “Everywhere”.

Wat bijdroeg aan de populariteit van haar schrijfstijl was de simpliciteit en herkenbaarheid van de lyrics. “Everywhere” gaat dan ook over duizelingwekkend verliefd zijn, een gevoel dat iedereen ooit wel ergens in zijn leven gevoeld heeft, of nog gaat voelen. “Oh I… I wanna be with you everywhere.” Zo verliefd zelfs dat je vrienden opmerken dat je je nogal gek gedraagt: “My friends say I’m acting peculiarly”. Christine McVie moet dat in de tijd van de productie van het album “Tango In The Night”, waar “Everywhere” een van de singles van is, waarschijnlijk zelf ook zo gevoeld hebben.

Waar McVie eerst met bassist John McVie getrouwd was, trouwde ze tijdens de productie van het album met Eddy Quintela. Misschien dat ik dan ook eigenlijk een andere achternaam had moeten gebruiken voor deze muziekles, maar die relaties binnen Fleetwood Mac blijven me toch een partij ingewikkeld. In ieder geval, Quintela was ook keyboardspeler, en hielp met het produceren van “Tango In The Night” en schreef onder andere “Little Lies” met zijn kersverse vrouw. Een beetje een gespannen relationele sfeer lijkt me in die studio. Maar goed, zijn we anders gewend van Mac?

De unieke backtrack van het nummer is op het conto van Lindsey Buckingham. Hij heeft daarvoor een hoop unieke geluiden uit zijn gitaar getoverd, en daarnaast veel geëxperimenteerd met een Fairlight synthesizer. Als klap op de vuurpijl voltooide hij de backtrack met geluiden van speelgoedpiano’s en citers. Al met al kunnen we wel concluderen dat de productie van “Everywhere” een uiterst unieke was.

Lees meer van @hitjescollege

Deel bericht op

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Meer nieuws