‘(Don’t fear) the Reaper’ van Blue Öyster Cult | Hitjescollege

Vandaag een schijnbaar duistere nummer als voorloper van #YOLO, ‘(Don’t fear) the Reaper’ van Blue Öyster Cult’. Benieuwd naar deze muziekles? Lees verder!

Tekst: @hitjescollege

Verkeerd begrepen

Het is voor een songwriter vaak de vraag hoe een nummer wordt ontvangen of wordt geïnterpreteerd door de luisteraars. Deze onzekere factor kan een nummer namelijk maken of breken. Wanneer we het over misinterpretatie hebben is ‘(Don’t fear) the Reaper’ van Blue Öyster Cult een schoolvoorbeeld. Hoewel de titel van het nummer en de ietwat sinistere/mysterieuze naam van de band anders doet vermoeden, is het lied niet zo duister bedoeld! Het lied gaat volgens de schrijver, Buck Dharma, over de onvermijdelijke dood en het feit dat mensen de dood vrezen in plaats van te genieten van het feit dat ze leven. Dit verklaart direct de titel van dit nummer: heb geen angst voor Magere Hein, de belichaming van de dood. Dharma schreef dit nummer omdat hij zich afvroeg wat er zou gebeuren als hij op een jonge leeftijd zou sterven. Hij is van mening dat je je leven moet leven en dat wanneer je tijd daar is je dat moet accepteren. Eigenlijk was deze hit dus de voorloper op de #yolo trend.

Romeo en Julia

In het lied passeren ook Romeo en Julia de revue. Mede door de zin ‘Romeo & Juliet are together in eternity’ werd er door luisteraars gesuggereerd dat Dharma aanstuurde op een zelfmoordpact en dat het nummer een stukje zelfmoordpropaganda was. Dit leverde logischerwijs veel negatieve reacties op. Dit terwijl Dharma juist de Romeo en Julia metafoor gebruikte om aan te tonen dat liefde eeuwig kan duren en hoe mooi dat kan zijn.

Zelf zag hij (Don’t Fear) the Reaper als een liefdeslied die beschrijft dat liefde verder gaat dan het aardse bestaan en het bestaan van fysieke liefdeskoppels, maar universeel en eeuwig is.

Leuk om te benoemen is dat er in het nummer wordt gezegd dat er 40.000 mannen en vrouwen iedere dag sterven, echter was dit een gokje van Dharma want in het het jaar van uitbrengen (1976) stierven er dagelijks 140.000 mannen en vrouwen.

Zo zie je maar hoe belangrijk receptie en interpretatie kan zijn, een mooie boodschap kan dus zomaar worden gezien als een oproep tot zelfdoding.

Tip van ons: hard afspelen!

Lees meer van @hitjescollege

Deel bericht op

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Meer nieuws