Tekst: Luca de Louw

Thirty Seconds To Mars brengt 6 april, na 5 jaar werk, een nieuw album uit. Precies een half jaar voor die datum werd ‘The Monolith Tour’ aangekondigd. Vanavond, op 20 maart, staan ze in de Ziggo Dome.

Tien minuten lang klinkt het mysterieuze Monolith intro door de zaal, totdat de ‘bunker’ van grote led-lichtschotten, midden in de zaal, langzaam omhoog gaat. Binnen 30 seconden is de zaal, door het opzwepende elektronische house-intro van Up in the Air, omgetoverd tot een discotheek outta space: Mars natuurlijk. Door het publiek wordt nog net geen gat in het dak van de Ziggo Dome gesprongen.

Goddelijk?!

Next up: Kings and Queens. Frontman en tevens acteur Jared Leto rent over het podium, gehuld in een gekleurde poncho, die doet denken aan de ‘Amazing Technicolor Dreamcoat’ van Joseph, uit de musical van de makers van Jesus Christ Superstar. Wanneer Leto een moment neemt en zijn armen in de lucht spreidt, is hij in combinatie met zijn flinke baard, donkere lange haar en zijn pilotenbril, de moderne versie van Jezus. De woorden Jesus, messiah en God vliegen ook voorbij in de teksten die hij zingt gedurende de show. Zou hij ook op water kunnen lopen?

Het goddelijke gevoel van op het podium staan, wil hij niet alleen voor zichzelf houden. Hij pikt wat random ‘gekke’ mensen uit het publiek, die het ook even mogen ervaren. Waaronder de 7-jarige Ties, die even op de drums van Leto’s broer Shannon, tevens enige andere bandlid op het podium, mag spelen.

Oorlog

Af en toe stopt Jared abrupt de show, wanneer hij zich bijvoorbeeld afvraagt waarom iedereen op de tribune nog zit. ‘’ Sta op voor Thirty seconds to Mars’’, roept hij. Daarna roept hij iedereen op een vuist te maken, ‘fight, fight, fight’, tijdens This is War. Tegen het einde van het nummer gaan er immense zilveren ballonen door de zaal, die hij zelf met een gebalde vuist af en toe terug het publiek in beweegt.

30 seconds to mars

Jared overstemd

Search & Destroy, Do or Die en Dangerous Nights, een van de singles van het nieuwe album, komen ook nog voorbij. Zelfs een cover van Rihanna’s Stay. Tijdens veel nummers wordt Jareds stem bijna overstemd door het publiek, de drums en de muziek, die op een bandje meeloopt (inclusief opgenomen zang). Wanneer dit wat zachter is, klinkt zijn stem minder goed.

Grote finale met Guitargods

Hij lijkt te eindigen met Rider, een nummer van het nieuwe album. Leto zingt You’ll miss me when I’m gone, zwaait een keer en de ‘ledlichtbunker’ daalt weer neer. Het blijft even donker en dan zijn ze terug met Walk on Water. ‘’Zijn jullie klaar voor een verassing?’’. Tegen het einde van het nummer maakt Eloi Youssef (zanger Kensington) even zijn intrede en zingt een aantal zinnen mee.

Dan is het tijd voor de vier guitargods, de winnaars van de 3FM-actie, aangekondigd door 3FM-DJ Frank van der Lende. De hele show zijn er geen gitaren op het podium te ontdekken. Nu, wordt er samen met Jared, die ‘m er ook even bij heeft gepakt, flink wat afgescheurd  tijdens de track Conquistador. Closer on The Edge, zorgt samen met veel fans op het podium, voor de afsluiter. De witte confetti knalt over het publiek. Terwijl de stroom mensen even later naar buiten loopt, dwarrelt deze nog steeds de zaal rond.

Beeldbron header: Instagram 30secondstomars