roel 2Dat Roel van Velzen een groot Queen-fan is mag wel duidelijk zijn. Maar dat hij nu onder de naam Queen - A Night At The Theatre samen met verteller en counterpart Leo Blokhuis een volledig programma opvoert is bijzonder. Afgelopen vrijdag was de première in het DeLaMar Theater in Amsterdam.

Foto’s: Paul Bergen

Queen en theater gaan goed samen. De uiterst succesvolle musical We Will Rock You bewijst dat al decennia. Maar het Queen-verhaal in een persoonlijk jasje gieten is toch wel van een andere orde. Dat is precies wat Van Velzen en Blokhuis in A Night At The Theatre doen. Het is de ontmoeting tussen twee generaties Queen-fans in woord en muziek. Waar Van Velzen met zijn 39 jaar fan werd in de tijd dat de Engelse superband goede sier maakte met synthesizers geladen hits, daar is Blokhuis (56) een man van de oude stempel. Hij groeide op met de klassieke Queen-platen zoals Queen II, Sheer Heart Attack, A Day At The Races en natuurlijk A Night At The Opera. De periode dat Queen uitblonk in bombast zonder ook maar één keer terug te vallen op synthesizers of keyboards. Deze tegenstelling vormt de basis van het theaterstuk waarbij als rode draad de opbouw van Bohemian Rhapsody doorheen loopt. Dat lijkt een inkoppertje maar aan de hand van de vileine regie en het uiterst originele script van regisseur Bavo Galama weet de show wel twee sets lang te beklijven.

roel 3

Daarbij valt vooral de chemie tussen Van Velzen en Blokhuis op. Waar de zanger een beter acteur en cabaretier in de dop is, daar blijft Blokhuis dicht bij zichzelf. Zijn religieuze opvoeding gevoed met kerkelijke muziek, brachten hem bij Queen. En dat hij juist Killer Queen als één van de beste liedjes van Freddie Mercury durft te bestempelen, is een rake constatering. Sowieso is de keuze van het songmateriaal in het eerste bedrijf raak. Opvallend daarbij is de aandacht voor de songs van de destijds haast onzichtbare bassist John Deacon. Spread Your Wings wordt door Van Velzen prachtige gezongen en op piano gespeeld. Zo ook You’re My Best Friend, nog zo’n meesterlijke compositie van Deacon. Het wat meer ingetogen repertoire van de band komt in het theater overigens toch beter tot zijn recht dan het rock-repertoire van Queen. Neem bijvoorbeeld de toch wel redelijk drakerige ballade Too Much Love Will Kill You waar gitarist Brian May als solist zoveel succes mee had. Van Velzen weet er in dit stuk een fabelachtige draai aan te geven en dicht bij de ooit door Mercury gezongen versie te komen.

roel 1 def

De hand van Galama is duidelijk te zien in de acteurstukjes waarbij hij ook gebruikt maakt van de drie bandleden van Van Velzen. Zo speelt gitarist Xander Hubrecht de rol van rechter zeer verdienstelijk. Hij moet, samen met het publiek, beslissen of de door Van Velzen geopteerde compositie Radio Ga Ga of het door Blokhuis aangedragen Tie Your Mother Down gespeeld moet worden. Natuurlijk kiest het publiek dat natuurlijk grotendeels bestaat uit ‘die hard’ Queen-fans voor de springerige rocksong. Ook mooi in de show is dat er niet alleen wordt geput uit de classic hits maar ook het jazzy-vaudeville nummertje Good Company met wasbord, ukelele en Blokhuis op de grote trom in een jolige versie voorbijkomt. Sluitstuk is de ontrafeling van Bohemian Rhapsody waarbij Van Velzen al pratend en zingend naadloos uitlegt hoe het koorwerk tot stand kwam. Dat hij de show afsluit met zijn favoriete Mercury-song Love Of My Life is meer dan een kers op de taart. Het maakt van A Night At The Theatre een heerlijke en eerlijke voorstelling. Of zoals de heren de nalatenschap van de zanger zelf benoemde: onbeschaamd mooi.