Queen ZiggoD Daniel Soundz 03De huidige tour van Queen is opgehangen aan het 40 jarig jubileum van het album News Of The World dat in het najaar van 1977 uitkwam. Het bleek gisteravond in een uitverkocht Ziggo Dome vooral een mooie visuele kapstok te zijn. De legendarische Engelse groep startte afgelopen zomer al met een omvangrijke trek langs de grote arena’s in Amerika. De combinatie met zanger Adam Lambert bewees al tijdens eerdere tournees een langere houdbaarheidsdatum te hebben. De lange, extroverte vocalist heeft charisma en de strot om zelfs de hoogste partijen van wijlen Freddie Mercury te kunnen vertolken.

Foto's: Daniel de Borger

Queen ZiggoD Daniel Soundz 02

In Amsterdam werd er echter ook nog eens een visuele show uit de hoge hoed getoverd die zijn weerga niet kent. De robot die de hoes van News Of The World zo beroemd maakte, is de mascotte die door Lambert tijdens de show zelfs even ‘Frank’ werd genoemd. Jonge Queen-fans konden destijds zelfs de slaap niet vatten vanwege die onheilspellende cover. Maar de robot is nu omgetoverd tot een troeteldier. Dat is niet erg want Queen doet nog altijd veel met een knipoog. Nadat het bal werd geopend met We Will Rock You, stoomde de band door met potente rockers zoals Hammer To Fall, Tie Your Mother Down en Stone Cold Crazy. Daarbij vielen meteen twee dingen op: Brian May is in topvorm maar drummer Roger Taylor niet. De 68-jarige slagwerker is niet meer de razendsnelle en hard meppende dynamo van vroeger en liet bij sommige songs zelfs bepaalde drumpatronen weg. Dat is hem overigens vergeven want met behulp van een extra percussionist/drummer werden de nodige lege plekken weggepoetst.Queen ZiggoD Daniel Soundz 04

De setlijst was sterk maar voorspelbaar. Gelukkig liet Taylor met zijn lijflied I’m In Love With My Car horen dat hij vocaal nog altijd de rauwe, hoge strot van de originele versie van A Night At The Opera weet te evenaren. Waar de band in Amerika nog wel News Of The World-krakers zoals Spread Your Wings en It’s Late speelde, daar werd nu volstaan met een passage van Get Down Make Love. Daarnaast werd ook grotendeels het oude werk van de eerste albums, op de hits na, overgeslagen. Dat is jammer, zeker omdat May nog immer die excellente gitaarheld van weleer is en juist dit materiaal zich uitstekend leent om live te vlammen.

Queen ZiggoD Daniel Soundz 01

Hoogtepunten waren toch de ‘happy songs’ zoals Don’t Stop Me Now, Killer Queen en een deel van Bicycle Race, waarbij Lambert zijn lange lijf over een roze driewieler had gedrapeerd. Dat hij daarna zonnodig zijn door Pink geschreven hitje Whataya Want From Me moest vertolken, bleek een mispeer te zijn. Nog een gemiste kans was dat het geweldige originele intro van You Take My Breath Away niet door May, Lambert en pianist Spike Edney werd omgezet in een akoestische versie. Het inkoppertje Love Of My Life met overigens een prachtige filmmoment waarbij May haast letterlijk naast een zingende Mercury zat, zorgde wel voor het nodige kippenvel.

Queen ZiggoD Daniel Soundz 05

Ook de traditionele gitaaruitspatting van May krijgt tijdens deze tour meer aandacht en leverde een aantal prachtige visuele momenten tijdens zijn uitgebreide versie van Last Horizon en de riff van Now I’m Here. Het magnifieke slot was weer voor het duo We Will Rock You en We Are The Champions. Conclusie: Queen weet op showgebied nog altijd de juiste snaar te raken maar de talloze gescoorde lijkt de band ook te verlammen. Mocht Queen wederom met Lambert op stap gaan, dan is het wellicht goed om een aantal albumtracks in de set te implementeren. Met de aanstaande jubileums van albums zoals Jazz en The Game valt er in ieder geval genoeg te kiezen.

Queen + Adam Lambert: gezien en gehoord, gisteravond in de Ziggo Dome in Amsterdam.

Queen ZiggoD Daniel Soundz 07