qotsa ziggo opener

Hoe je een strakke show moet wegzetten hoef je de Queens of the Stone Age (QOTSA) niet meer te leren. Afgelopen zomer bewezen ze het nog maar eens eventjes tijdens een fantastische showcase in het Belgische Wommelgem die was georganiseerd door Studio Brussel. In de Ziggo Dome deed de band uit Los Angeles het nog eens even dunnetjes over. De mannen van Josh Homme lijken de ideale samenstelling te hebben gevonden.

qotsa ziggo 2

Toch lijkt Homme niet in de beste periode van zijn leven te verkeren. In Wommelgem strompelde hij met een wandelstok over het podium en bleek hij redelijk beschonken te zijn. En ook vanuit Amerika sijpelden er verhalen door dat Homme on stage regelmatig te diep in het glaasje had gekeken. Maar in Amsterdam klopte eigenlijk alles. Meteen vanaf de strakke  opener If I Had a Tail viel alles op zijn plaats. Nog steeds balancerend met een loopstok vanwege een bacteriële infectie die hij al in 2010 opliep, spoorde hij zijn vijfkoppige band aan. Na een periode van ziekte en depressie heeft Queens of the Stone Age zich aan de hand van de hippe producer Mark Ronson (Amy Winehouse/Adele) zich weer opnieuw uitgevonden.

tekst: redactie Soundz

Fotografie: Kim Balster

qotsa ziggo 4

De onvoorspelbaarheid van Queens of the Stone Age maakt de groep uit de Mohave-woestijn een ongrijpbaar fenomeen. Dat bleek wel tijdens het concert dat ruim anderhalf duurde en louter briljante momenten opleverde. De nieuwe, vrij toegankelijke songs, heeft de band naadloos verwerkt in de setlijst.  De band heeft met de komst van voormalige The Mars Volta-drummer Jon Theodore een hoop power en virtuositeit ingekocht. Maar het zijn toch vooral de geweldig pakkende nieuwe liedjes die op dit moment het verschil maken. En dan ook nog gespeeld door een groep in topvorm. 

qotsa ziggo 3

De springerige single The Way You Used to Do kwam voorbij. Tussen oude krakers zoals Smooth Sailing en Little Sister viel ook de nieuweling The Evil Has Landed op. Het is een song die symbolisch is voor Queens of the Stone Age nieuwe stijl. Maar ook het oude werk werd met passie, vakmanschap en uiterste precisie gespeeld. Na de reguliere slotsong Sick, Sick, Sick en Go With The Flow, volgde nog een ferm slotakkoord van maar liefst vier songs met als absolute hoogtepunten Un-Reborn Again en Song For The Dead Wat een klasse-band!

Zoeken

Laatste concertverslagen