michael s o

Michael Schenker brengt nauwelijks nog noemenswaardig goed nieuw werk uit. Maar op basis van zijn oeuvre weet hij nog altijd een leger devote fans te lokken. Zeker als hij alle drie de zangers uit het roemruchte MSG (Michael Schenker Group) mee op tournee neemt. Dat hij juist koos voor De Boerderij in Zoetermeer lijkt op zich wonderlijk. Deze tournee onder de naam Michael Schenker Fest doet in andere steden grotere venues aan maar de loyaliteit van dit prachtige poppodium en zijn programmeur weet de Duitse gitarist blijkbaar te waarderen. Resultaat was een bomvolle bak met Schenker-fans die bijna letterlijk aan zijn lippen hangen.

door: Jean-Paul Heck

Voor deze tour heeft hij gekozen voor een chronologische reis door zijn solocarriere. Die begon in 1979, net nadat hij uit de Engelse groep UFO was gestapt. Samen met Deep Purple-bassist Roger Glover smeedde hij een plan. Glover formeerde een groep die bestond uit de geweldige Engelse drummer Simon Phillips, Rainbow-toetsenman Don Airey, bassist Mo Foster en de toen nog onbekende vocalist Gary Barden. Het resultaat was verbluffend en eerlijk gezegd heeft Schenker zijn debuut dat uitkwam in 1980 nooit meer overtroffen. Juist met classics van deze plaat zoals Into The Arena, Victim of Illusion en Armed and Ready werd het feestje geopend. Dat Barden al jarenlang niet meer de hoge noten weet te pakken, was gisteravond geen struikelblok.

michael s

Graham Bonnet, Michael Schenker en Chris Glen: in de Boerderij

De ervaren Engelsman laveerde handig door de songs, gebruikmakend van het ferm meezingende publiek. Daarnaast heeft Schenker op dit moment in de vorm van bassist Chris Glen die al in 1981 deel uitmaakte van de tweede MSG-bezetting, drummer Ted McKenna en toetsenman/gitarist Steve Mann een puike band. Vooral met Glen en de ervaren McKenna die eerder al bij MSG en Rory Gallagher speelde, heeft Schenker een aantal ijzersterke ijzers in het vuur. Dat bleek wel in de Boerderij. Wat meteen opviel was de fitheid van de gitarist die een veel inspirerende indruk achterliet dat in de jaren ervoor. Met zijn Gibson Flying V in de aanslag weet hij nog altijd iedereen te overrompelen met zijn techniek, gevoel voor melodie en het herkenbare gebruik van sustain.

michael s o

Michael Schenker & Gary Barden in De Boerderij

Toch moest hij in Zoetermeer de bloemen delen met zanger Graham Bonnet die alleen meezong op het overigens memorabele album Assault Attack waarop naast Schenker, ook Glen en McKenna speelden. Bonnet die nog altijd zijn James Bond-look trouw blijft, blies met zijn stem iedereen weg. Met songs zoals Dancer, Assault Attack en het wereldnummer Desert Song zette de vocalist niets minder dan een statement weg. Tijdens de wisselingen pakte Schenker zijn grote moment in instrumentals zoals Coast to Coast wat hij indertijd bij The Scorpions speelde en het venijnige Captain Nemo. Het laatste deel was voor de Ierse zanger Robin McAuley. Een prima zanger waarmee Schenker een aantal aardige albums maakten. Maar McAuley die tegenwoordig een vaste baan als rockzanger in het metier van Las Vegas heeft, is toch een beetje een dertien-in-een-dozijn vocalist. Zwart geverfde haren, gebruind, tandpastaglimlach en trucjes met een microfoonstandaard. Daarnaast komen de songs die hij samen met Schenker indertijd maakten, niet in de buurt van het oude materiaal. Het mocht de pret overigens absoluut niet drukken want in de slotfase werd naast het onvermijdelijke Doctor Doctor ook nog het majestueuze Rock Bottom van stal gehaald. Nogmaals bewees Schenker in die song dat hij nog altijd met opgeheven hoofd door het leven kan gaan als gitaargod. Nu snel met Bonnet, Glen en McKenna de studio in om een echte MSG-plaat te maken.

Michael Schenker Fest: gezien, gisteravond in De Boerderij in Zoetermeer.