Mick Jagger verbaasde zondagavond in het Gelredome vriend en vijand met zijn uitmuntende kennis over de stad Arnhem. ,,Jullie hebben de beker gewonnen”, zei hij in zijn beste Nederlands, verwijzend naar de recente bekerwinst van Vitesse. En later: ,,Ik heb Arnhemse meisjes geproefd. Zij zijn het lekkerst van Nederland.” Achteraf bleek Jagger een Nederlandse historicus te hebben ingeschakeld om hem snel een Arnhems spoedcursusje te geven.

Tekst: Sebastian Quekel

Fotografie: Dennis Beekelaar

Wellicht minder spontaan als Jagger in het Gelredome deed overkomen, maar het onderstreept wel maar weer eens dat de Stones, met Jagger in het bijzonder, er alles aan doen om van ieder concert een bijzondere gelegenheid te maken. Halverwege het concert is het opnieuw raak en grapt Jagger dat ze achter de schermen hard gewerkt hebben aan een cover van niemand minder dan Frans Bauer. Complete nonsens natuurlijk.

Een paar minuten later, tijdens de uitgebreide introductie van de band, krijgt Jagger opnieuw de lachers op zijn hand met een lollige referentie naar de Slag om Arnhem. ,,En nu, een brug te ver, Ronnie Wood op gitaar!” Wat een vent, die Jagger. Hij is en blijft de onbetwiste leider van de Stones. Dat liet hij al zien in de ronduit fantastische show in de Johan Cruijff Arena, en ook in Arnhem hangen de 33.000 bezoekers twee-en-een-half uur aan zijn lippen.

Toch is het optreden in het Gelredome minder memorabel dan de vorige Nederlandse ontmoeting, al kunnen de Stones daar zelf vrij weinig aan doen. Het is de organisatie die te wensen overlaat. Er zijn werkelijk veel te veel veldkaarten verkocht. Overal wemelt het van de mensen, overal is het chaos, vooral rondom de ingangen en de barretjes. Bezoekers hangen uit frustratie met hun rug tegen de bar om aan de drukte te ontsnappen. Drinken halen gaat bijna niet, en dan is er ook nog dat onbegrijpelijke pasjessysteem.

Het probleem wordt groter als ook nog eens de airconditioning het laat afweten. Het is immens heet in het Gelredome. Ook Jagger lijkt bevangen door de hitte en gooit in Midnight Rambler zijn trui in de zaal, later in Street Fighting Man wordt een andere fan blij gemaakt met een van zijn foute glittercolbertjes. Aan verkleedpartijen opnieuw geen gebrek, maar of het onderdeel van de show is, vragen we ons sterk af.

Ondanks de verzengende hitte blijft het wonderbaarlijk te zien hoeveel kracht Jagger op zijn 74e nog in zijn mars heeft. Zijn belachelijke motoriek en heerlijke dansjes mogen inmiddels bekend zijn, maar zijn vitaliteit en charisma blijven ook na het zoveelste Stones-concert nog altijd verbazen.

De momenten waarop hij van het toneel verdwijnt, zijn meteen ook de minste van de show. Vooral als Keith Richards en Ron Woods nummers als Miss You en Jumpin' Jack Flash tot in de oneindigheid oprekken, valt op hoezeer hun muzikale spel in de loop der jaren aan virtuositeit en daadkracht heeft ingeboet.

Maar een kniesoor die daarom maalt. Het zijn toch weer de Stones die voor je staan, alleen al om die reden zal een concert van hun iedere keer de moeite waard blijven. Zelfs in de complete chaos waarin het Gelredome zondag verkeerde.

Rolling stones geldredome 1Rolling Stones gelredome 2rolling stones gelredome 3rolling stones gelredome 4rolling stones gelredome 6rolling stones gelredome 7rolling stones gelredome 8