Green Day kreeg met het laatste album Revolution Radio eindelijk weer eens de nodige open doekjes. Maar hoe zou de band uit Oakland zich live houden? Gisteravond stond het powertrio met extra versterking in een uitverkochte Ziggo Dome.

Het was even een sleutelmoment tijdens het concert dat net 20 minuten bezig was. Terwijl toch echt het hitje Longview op de rol stond, haalde de band opeens de protestsong Troubled Times tevoorschijn. De song werd voor de eerste keer tijdens deze tour gespeeld en dat was niet voor niets. Net daarvoor had Armstong haast schuimbekkend Donald Trump een fascistische marionet genoemd, nadat hij had gehoord dat ‘zijn’ president een uiterst conservatieve rechter had benoemd. ‘We moeten geen vluchtelingen wegsturen. De enige die weggestuurd moet worden is Donald Trump! ‘ Het was kenmerkend voor de hele avond. Waar de band de laatste jaren vooral ‘fun’ en ‘happiness’ predikte, daar draait het tijdens deze tournee duidelijk om strijdbaarheid. De aankleding van het podium was dan ook redelijk sober. Al is het grappig om te zien dat de band bijna exact de stage-opbouw van Queen uit eind jaren 70’ heeft gekopieerd. Het ronde, ovalen drumpodium, de grote koplampen. Puur vintage maar wel erg smakelijk. Niet voor niets startte het feestje met Bohemian Rhapsody snoeihard op de boxen, waarna Blitzkrieg Bop van de Ramones en een toefje The Good, The Bad and The Ugly van Ennio Morricone inkoppertjes waren.

greenday14

Green Day stelde de laatste jaren live wat teleur met als dieptepunt hun laatste, warrige en slordige optreden op Pinkpop in 2013 als dieptepunt. Maar zoals ook het prima laatste album Revolution Radio liet horen, hebben Armstrong en co het ook live weer helemaal op de rails. Green Day was in het Ziggo Dome simpelweg in absolute topvorm. Vanaf de opener Do You Know Your Enemy wist je eigenlijk meteen dat het goed zat. Armstong jutte de bomvolle zaal vanaf de eerste seconde op en liet al meteen een jonge groenharige fan op het podium een dansje doen. En zo ging het maar door. Om de haverklap wuifde hij naar iemand uit het publiek om samen met de band het podium te delen. Maar tussendoor beten de mannen uit de Bay Area ferm van zich af. Boulevard of Broken Dreams werd omgebouwd tot een protestsong. Tussendoor showde Armstong nogmaals dat er maar weinig frontmannen zijn die het lukt om letterlijk in elk nummer de fans mee te laten brullen. ‘Ik wil dat onze fans geen seconde rust hebben tijdens een Green Day-concert. Elke seconde moeten ze inhaleren en niets vergeten’, liet hij een paar jaar terug nog in een concert weten.

greenday2 1

Soms is het ook wat vermoeiend. Dat kleine mannetje, pedant lopend over de korte catwalk of wild gebarend vanaf zijn tot soapbox omgebouwde monitor. Maar gisteren wist het meer te beklijven dan te irriteren. Dat had zeker te maken met het spelniveau maar zeker ook met de setlist die genoeg deep cuts bevatte. Zo werd de Operation Ivy-song Knowlegdge gespeeld. Daartegenover stond een wat melige potpourri van classic songs zoals Shout, Hey Jude en Always Look On The Bright Side Of Life. Natuurlijk werden ook de hits gespeeld en toonde in de eindfase tracks zoals Jesus Of Suburbia, Good Riddance en American Idiot nogmaals hun tijdloosheid. Daarnaast is het goed om te zien dat er nog altijd bands van middelbare leeftijd zijn die keihard willen werken voor hun geld en hun trouwe fans niet teleurstellen. Toch meneer Drake?

Green Day, gezien en gehoord op 31 januari in de Ziggo Dome in Amsterdam. Green Day speelt op 4 juni op Pinkpop in Landgraaf.

Door Jean-Paul Heck / Fotografie: Hans Kreutzer