Pakweg tweehonderd meter van de Ziggo Dome herbeleeft een 30+ publiek haar jeugd met de tweede comebackshow van Radiohead, die met de eerste live uitvoering van A Moon Shaped Pool dit weekend de ogen van de hele wereld op zich gericht heeft. In de Ziggo Dome zelf wordt een nieuwe generatie concertgangers klaargestoomd door het Australische poppunk(met nadruk op pop)-kwartet 5 Seconds Of Summer, die zowel zaterdag en zondag in de zaal mogen rondspringen.

Naast de zitplaatsen op de eerste en tweede ring is ook een groot gedeelte van de vloer bedekt met stoeltjes. Met briefjes wordt aan meegesleurde ouders gevraagd of ze erop letten dat ze niet het zicht van de kinderen (lees: meisjes in de leeftijd 12-17) blokkeren. Want laten we er niet omheen draaien; de band is naast één brok lol ook een handige marketingtruc om een nieuwe generatie punkfans te creëren, en zeg nou zelf: welke puber valt nou niet voor die jongens?

20160521 5secondsofsummer dennisbeekelaar 03

Gelukkig hebben alle fans een crush op één van de (zo niet alle) bandleden, want de set moet het aanvankelijk niet hebben van sprankelendheid. Hey Everybody!, Take My Money en Don’t Stop komen wat vlakjes over en zo nu en dan betrapt een camera gitarist Michael of bassist Calum die wat moe en glazig over de microfoon de zaal in gluurt. Het publiek lijkt er geen moeite mee te hebben en zet een flinke keel op zodra de eindtonen klinken. Het jonge publiek in alle rust toespreken is er absoluut niet bij, zo merkt gitarist Michael Clifford, als hij voor Jet Black Heart de zaal tot rust wil manen.

20160521 5secondsofsummer dennisbeekelaar 07

Ondertussen weet de band allang dat er geen vuurwerk nodig is om ook dit publiek gek te maken en halverwege zwakt de energie dan ook flink af. Waste The Night, Castaway, Beside You en Vapor zijn aardige nummers hun laatste album Sounds Good, Feels Good, maar lang geen geboren live-knallers. Opvallend is dan ook het wegblijven van Fly Away en Airplanes, die live zeker voor wat meer pit zouden zorgen. Het geeft de performance ook halverwege weinig poten om op te staan, zeker als de drie zangers hier en daar wat steekjes in de zang laten vallen. Maar geen enkele fan die dat zal deren er moeten immers ook flink wat selfies gemaakt worden.

20160521 5secondsofsummer dennisbeekelaar 10

De publieksfavorieten (Amnesia, Good Girls en End Up Here) lijken wat willekeurig door de set verweven te zitten en worden live niet overdreven uitgerekt of verrijkt met publieksparticipatie. Hierdoor komt het grootste gedeelte van de avond niet spontaan en nogal routineus over. Pas tegen het einde lijkt de band wat lol in de avond te krijgen en worden er on stage dialoogjes gehouden, een geintje gemaakt met het publiek en jammen ze een liedje over onze hoofdstad (‘hot damn, Amsterdam!’) in elkaar. Het komt nogal ingestudeerd over, maar is al een hele verademing in vergelijking met de rest van de avond. Vanaf hier stoomt de band (eindelijk losgekomen) het einde in met The Romantics-cover What I Like About You en de toegiften She’s Kinda Hot en She Looks So Perfect. Het swingt net even wat meer, maar die volle honderd procent wordt (op een dolenthousiaste drummer Ashton na) niet gegeven.

20160521 5secondsofsummer dennisbeekelaar 02

Met een gillende fanbase die alles fantastisch vindt, ligt de moeilijkheidsgraad natuurlijk laag, maar 5 Seconds Of Summer heeft vanavond niet eens overwogen om het onderste uit de kan te halen. Een overwegend zouteloze performance met af en toe een piek is misschien voldoende voor een publiek dat vooral komt voor de foto’s, filmpjes en een schorre keel, maar verder laat deze avond zien dat de band zelf de status van broekie nog lang niet ontgroeid is.

5 Seconds of Summer, 21 mei 2016, Ziggo Dome, Amsterdam

Door Jaap Smit / fotografie: Dennis Beekelaar