Met twee uitverkochte shows en het verbazingwekkend goede A Moon Shaped Pool op zak gaf Radiohead gisteren in de Heineken Music Hall het startsein voor hun nieuwe wereldtournee. De band speelde tijdens hun eerste show in vier jaar groots, maar zocht nog naar de juiste vorm.

Voor aanvang van het tweeluik in de HMH lag het al voor de hand dat het publiek een ander Radiohead kon verwachten dan vier jaar geleden. Toen stond de band van Thom Yorke in Ziggo Dome en lag het accent van de setlist vooral op het experimentele The King Of Limbs. De Britse band beukte het publiek murw met de elektronische geluiden en complexe drumritmes van die plaat en de set werd live groots aangekleed met een onnavolgbare mix van flitsende lichten, videobeelden en decorstukken.

Op het meest recente meesterwerk A Moon Shaped Pool zet Radiohead zijn experimenteerdrift weliswaar onverminderd verder, maar klinken de liedjes een stuk ingetogener. De complexe drumritmes en verzengende synthesizers zijn ingeruild voor subtiel pianospel en spannende strijkpartijen en die omslag in geluid is vanavond ook op het podium duidelijk hoorbaar. De strijkers van het London Contemporary Orchestra zijn weliswaar vanavond niet aanwezig, maar Radiohead trapt af met een uitgeklede versie van Burn The Witch. De band besluit daarna verrassend genoeg om de eerste helft van de nieuwe plaat integraal te spelen. Die keuze zorgt voor een weifelend en bij vlagen zelfs rommelig begin, maar vanaf het pulserende Ful Stop komt de schwung erin. Dan biedt dient zich de eerste grote verrassing van de avond aan: My Iron Lung, waarbij Radiohead tijdens het refrein compleet losgaat en voor het eerste echte vuurwerk van de avond zorgt. Je vraagt je af waarom de band dit nummer live zeven jaar lang links liet liggen.

Ook in het tweede deel van de set blijven grote hits als Lucky en Karma Police achterwege. In plaats daarvan krijgen we prachtige uitgesponnen versies van Identikit en The Numbers. Verrassende keuzes dus, maar Radiohead bewijst hiermee wel dat ook de nieuwe liedjes live uit kunnen groeien tot ware setklassiekers. Verrassend is ook hoe Yorke daarna ogenschijnlijk de tekst van het eerste couplet van Everything In It’s Right Place vergeet, maar dat later meer dan goed maakt met een fabelachtige vertolking van Idioteque. Het is tekenend voor de show vanavond, waarin Radiohead kleine schoonheidsfoutjes afwisselt met een bij vlagen ongekend hoog niveau. De band zet tijdens het toegift nog even aan met Paranoid Android en You And Whose Army?  “I could say a lot more, but I won’t”, zegt Yorke nog vooraf aan afsluiter Reckoner. Dat hoeft ook niet, het oorverdovende applaus aan het einde zegt genoeg.

Radiohead: vrijdag 20 mei 2016, Heineken Music Hall, Amsterdam

Door Teun van Rooij / Foto's: Kim Balster