Brittany Howard’s | Hommage aan haar grote zus

Soundz

Brittany Howard is gek op controle. Dat is ook precíes waarom ze haar succesvolle band Alabama Shakes even in de ijskast zet. De reden is simpel: “Ik wilde van het begin tot het einde alles bepalen. Zo eenvoudig is het.” Het resultaat heet Jaime.

Na het tweede album Sound & Color (2015) bleef het lang stil rondom Alabama Shakes. Oké, de band tourde wel, maar er werd weinig aanstalten gemaakt om weer eens in de studio te duiken. Vorig jaar kwam tijdens een bandmeeting het hoge woord eruit bij het boegbeeld van de band. Howard ging het solopad op. En haar debuut Jaime is de ultieme bevestiging dat ze de juiste keuze heeft gemaakt. Het is een zompige en funky plaat geworden met mistroostige ballades, hiphopinvloeden en ouderwetse moeras-funk. De liedjes zijn soms uitgekleed, dan weer bombastisch. Maar het is de stem van Howard die het hemelse verschil maakt. Dat ze kon zingen wisten we al, maar op Jaime laveert ze tussen het timbre van Billie Holiday, het sarcastische van Nina Simone en de soul van Aretha Franklin. Dat er onrust in haar lijf zat, was al wel duidelijk. Waarom start een zo succesvolle jonge zangeres met twee nieuwe projecten, die luisterden naar de namen Bermuda Triangle en Thunderbitch? “Ik liep vast toen ik weer begon met het schrijven voor Alabama Shakes. Ik wist dat ik iets totaal anders moest doen. Deze twee projecten zijn in principe mijn aanzet geweest om de stap toch echt te maken. In Bermu-da Triangle leerde ik om in mijn eentje op gitaar een nummer te schrijven. Dat had ik nooit eerder gedaan.” Howard klinkt serieus en kordaat aan de telefoon en er is geen spoortje van twijfel te bekennen. De jonge dame met oogproblemen groeide op in een trailerpark in Alabama. Het was een bij vlagen moeilijke maar ook mooie tijd. Haar oudere zus Jaime loodste er haar deels doorheen. “Zij was degene met smaak en visie. Jaime had goede muziek in huis, leerde mij tekenen en poëzie lezen. Ik weet nog wel dat ze een gereedschapskist had die vol met cassettetapes zat. Dat was voor mij altijd een doos van Pandora, want elke dag kwam er wel iets anders bijzonders uit. Zij was een belangrijk deel van mijn jonge jaren.”

BLIND

Jaime overleed toen Brittany 8 jaar was. “Pas in de laatste twee jaar van haar leven besefte ik dat het weleens fout zou kunnen aflopen. Ze werd op een ochtend wakker en was blind. Dat verergerde daarna erg snel. Ik heb hetzelfde en het heet retinoblastoom. Het is een zeldzame vorm van oogkanker in het netvlies. Voor haar kwam de hulp te laat. Voor mij niet. Ik heb zielsveel aan Jaime te danken.” Om zich los te koppelen van Alabama Shakes zocht ze de relatieve rust op in Topanga Canyon, een gebied in de heuvels nabij Hollywood waar eerder muzikanten hun heil zochten. Op dat plekje kwamen al haar jeugdherinneringen terug. Zelfs gerech-ten uit haar jeugd dient ze op. “De song Goat Head gaat over een gerecht dat mijn moeder klaarmaakte. Maar het gaat ook over het verhaal dat iemand het hoofd van een geit in onze tuin legde en de banden van mijn vader lek prikte. Ik ben kind van een zwarte vader en een blanke moeder en dat viel in sommige wijken in Athens, Alabama, waar ik opgroeide, niet mee.”

Vond je dit een interessant interview? Dit en nog veel meer in het nieuwe Soundz Magazine! Bestel hem hier.