Muziek in beeld | Fotografie van Ben Houdijk

Soundz

Ben Houdijk mag qua fotografie een laatbloeier zijn, hij is geen onbekende in de muziekindustrie. Lange tijd werkte hij als productiemanager bij 3FM. Hij produceerde evenementen als 3FM Serious Request en tientallen festivals. In deze omgeving begon hij met fotograferen. “Muziek zit in mijn DNA.”

Waarom heb je je gespecialiseerd in muziekfotografie?

“Muziek is sinds mijn jeugd mijn lust en mijn leven. Natuurlijk ben ik ook een gemankeerd muzikant, zoals zovelen. Verder dan een single in eigen beheer en wat lokale bekendheid is mijn bandje niet geko- men. Tussen 1989 en 2017 werkte ik bij 3FM. Van producer die koffie haalt en prijzen verstuurt tot music director en hoofd productie, verantwoordelijk voor alle grote locatie uitzendingen van 3FM. In deze omgeving ben ik gaan fotograferen. Dit is mijn wereld.”

Wat is jouw specialiteit? Hoe herkennen mensen een foto van Ben Houdijk?

“Mijn nabewerking. Ik maak kleurrijke, levendige foto’s. Net als met koken, zijn ingrediënten belangrijk. Maar wat je er mee doet, maakt het gerecht af. Wat een foto van mij verder karakteriseert, is mijn liefde voor muziek. Ik probeer tijdens een concert een beeld te maken dat die avond het beste weergeeft. Dat kan in de sfeer van de avond liggen of in de emotie van de muzikant. Een geslaagde foto geeft je een idee van de muziek en artiest zonder dat je er per se bij was.”

Wat was tot nu toe jouw allerleukste en meest uitdagende opdracht?

“Moeilijke vraag. Ik vind veel dingen erg leuk. In november heb ik de drie Ziggo Dome-shows van Krezip vastgelegd. We go way back. Als Music Director bij 3FM heb ik van hun democassette nog een liedje geplukt om te draaien. De band bestond net en had nog geen platen- contract. Nadat 3FM de track I’m stupid onder de aandacht bracht, kregen labels interesse. Ik heb ze destijds nog advies gegeven over hoe nu verder. Twee vaders deden het management. Ik vind het erg leuk dat de band weer bij elkaar is en dat ik weer kon aansluiten.”

Wat gebruik je voor spullen als je op pad gaat naar een fotoshoot?

“Twee Canon camera’s. Een 70-200mm zoomlens en een 16-35mm groothoek zitten er standaard op. Als de afstand tussen mij en de artiest klein is, verwissel ik de 70-200 voor een 24-70mm. Verder heb ik nog 15mm soort van fisheye die ik gebruik als ik midden in een moshpit sta. Voor de concerten op afstand heb ik een 400mm.”

Heb je een favoriete foto of fotoproductie?

“Bijzonder is die van Chester Bennington van Linkin Park. In juni 2017 speelde de band in de Ziggo Dome. Het management in L.A. stuurde me een dag later een dankjewel voor mijn concertfoto’s. En met name eentje met Chester op de barriers tijdens het nummer One More Light. De hele Ziggo Dome achter hem is verlicht met telefoonlampjes. Fans reiken hun armen naar hem uit. Ze vonden dit beeld heel mooi. Verder zag ik er niks van terug. Tot een maand later Chester zichzelf het leven benam. Linkin Park gebruikte mijn foto om het trieste nieuws wereldkundig te maken. Die tweet eindigde in de top 10 van meeste gedeelde Twitter-berichten in 2017 wereldwijd. In de weken erna heb ik heel fijn contact gehad met het management. De foto is gebruikt voor het livealbum van de One More Light tour en voor een benefiet T-shirt voor het Music Relief fonds. Het is één van mijn greatest hits, met een bitterzoet gevoel. Ik had liever gehad dat mijn foto op de plank was blijven liggen in L.A. en Chester nog had geleefd.”

Wat zijn nog je ambities als fotograaf?

“Beter worden in wat ik doe. Mijn lat ligt hoog. Ook wil ik nauwer samenwerken met bands, zoals met Krezip. Binnenkort ga ik touren met The Teskey Brothers!”