Bart Peeters is geboren voor het podium

Iedereen in België kent Bart Peeters. Voor veel Nederlanders geldt hetzelfde. Maar niet altijd vanwege dezelfde activiteiten van de in 1959 in Mortsel geboren Vlaamse zanger, drummer, gitarist, presentator en acteur. Want waar de Nederlandse bevolking hem nog altijd voornamelijk kent van het presenteren van tv-programma’s, of hooguit dat bijna vergeten hitje van zijn band The Radio’s uit 1992, daar wordt Bart in zijn thuisland de laatste tientallen jaren, ondanks zijn tv-werk, vooral ook geroemd als zanger.

Tekst: Willem Jongeneelen

Foto’s: Hugo van Beveren

Zijn muziek wordt vervaardigd door een weergaloos spelende band. Het vijftal muzikanten verwerkt daar extra veel elementen uit diverse genres, verzameld onder de noemer wereldmuziek, in. Dat, gecombineerd met zijn gave om als performer hele mensenmassa’s om zijn vingers te kunnen winden, zorgt ervoor dat hoe groot de zalen of arena’s ook zijn, hij ze in mum van tijd weet uit te verkopen. Zo verging het ook de reeds vóór corona ingezette reeks concerten genaamd Bart Peeters Deluxe in de Antwerpse Lotte Arena. Met een aantal onderbrekingen werd die reeks in april 2022 vervolmaakt, waardoor het aantal uitverkochte shows, met steeds ruim 6000 bezoekers, op maar liefst 26 stuks kwam te liggen.

Als er iets na ongeveer 15 seconden meteen al duidelijk is in die Arena dan is het wel dat Bart Peeters geboren is om op een podium te staan. Hij is een showbizzman, geeft zijn publiek complimenten over hun kleding en komt met zijn pretogen overal mee weg, ook als hij ze wel even voor de gek houdt of wat groffer uit de hoek komt. Hij rent over de catwalk, stuurt zijn magistrale band aan, komt weg met meezingers én tranentrekkers. Hij verklaart niet aan politiek te doen, maar zegt en passant ook waarom: ‘Verwacht geen anti-Poetin lied, omdat ik vind dat je psychopaten zo weinig mogelijk aandacht moet geven.’

Dus zet hij een lied in over zomerse dagen, waar het publiek voor het eerst compleet losgeslagen op meegolft of -deint. Bij Bart zit tevens het hart op de juiste plaats. Tijdens show nr. 25, die op Tweede Paasdag 2022, zijn 2000 mensen uit de zorg aanwezig. Ze kregen al eens eerder applaus, tijdens de pandemie, maar ongetwijfeld zelden zo indrukwekkend als op deze avond.

Bart Peeters laat niets aan het toeval over. De show loopt gesmeerd, is tot in de puntjes van ieder detail verzorgd en zijn virtuoze band, luisterend naar de naam De Ideale Mannen, speelt werelds. Letterlijk ook, want niet zelden wordt het spel gelardeerd met ritmes en sferen afkomstig uit Afrika, de Caraïben, Zuid-Europa, Latijns-Amerika, het zuiden van Noord-Amerika of gewoon uit De Kempen. Bovendien beschikt hij met live-mixer/producer Jo Franken over een van de beste geluidsmensen uit de Benelux.

Ieder woord is te verstaan, ieder akkoord komt binnen. Of De Ideale Mannen zich nu waagt aan een a capella gezongen versie van De Kat Zat Op De Krant, flamenco, een subtiel stukje Afrobeat of een Cubaanse son, en of Peeters nu bloedserieus is (in een duet met Hannelore Bedert) of zijn liedjes doorspekt met zijn typerende Vlaamse humor, de complete Lotto Arena eet al voor de pauze uit zijn hand of komt massaal uit de stoeltjes omhoog om in te haken of solo te dansen.

En dan moet het meest indrukwekkende van de hele show nog komen. Na de break. Met Bart in een vers droog pak, want wat beschikt deze jonge zestiger over een bak energie. Na de pauze zijn er echter ook de nodige mooie gevoeligheden en originele covers, zoals het op zijn lijf en stem geschreven Porque te Vas, in 1977 een kleine hit van Jeanette, of het nummer dat de band vaak tijdens de soundcheck speelt, maar nu ook voor een keer eens tijdens de reguliere show: September van Earth, Wind & Fire.

Bart hoeft maar met de vingers te knippen, even met de heupen te schudden of de handen op elkaar te zetten, de zaal is massaal mee. De avond verloopt op rolletjes en zowel de frontman als zijn ideale begeleiders maken tot dan toe al diepe indruk. Maar dan volgt er plots nog een cover, opgedragen aan zijn vrouw Anneke, die hem tijdens dat discotijdperk destijds verkoos boven zeventien andere John Travolta’s die haar ook wilde versieren. Het gordijn gaat open, het 500-koppige Pop-Up Koor van Hans Primusz verschijnt.

Verbazing, stilte en ontroering gaan hand in hand. Het koor zet de eerste klanken van You’re a Lady van Peter Skellern uit 1972 in. De song werd vakkundig hertaald tot Kies Mij. Het gevolg: minuten lang kippenvel. Wat een meesterlijke uitvoering.

Het is daarna natuurlijk niet meteen afgelopen met dat koor, want dat laat je uiteraard – en gelukkig maar – niet voor één liedje aanrukken. Van het ooit met de Zuid-Afrikaanse zangeres Tutu Puoane gezongen Dicht Bij Mij worden haar partijen in de Lotto Arena nu door het koor uitgevoerd. Het lied deed tijdens de pandemie voor veel Belgen (en alvast een enkele Nederlander) dienst als een soort alternatief volkslied. Omdat toen juist niet iedereen dicht bij hen kon komen.

Nog uitbundiger, maar ritmisch ook met een Afrikaanse touch, gaat het er aan toe in Heist Aan Zee. Na een traantje weggepinkt te hebben voor de veel te jong overleden Robert Mosuse, in de met diens broer Ronny gezongen Hij Zong Nana (een bewerking van She Goes Nana van The Radio’s uit 1993) vraagt Bart zich in de met de hele crew gezongen slotsong af wie er zijn Messias wil zijn. De zaal kan er wel een paar bedenken. Na de toegift Hoeveel Ik Van Jou (To Make You Feel My Love van Bob Dylan) mag het licht uit. Of beter gezegd, aan. Anders vindt niemand, inmiddels zwaar aangedaan en diep onder de indruk, de uitgang.

Het wordt tijd dat Bart Peeters eindelijk weer eens een Nederlands offensief inzet. Dat gaat ongetwijfeld slagen!

 

Deel bericht op

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Meer nieuws