Abbey Road: de onlosmakelijke verbintenis met The Beatles

Nieuws

Abbey Road is onlosmakelijk verbonden met de beroemdste bespelers van de opnamestudio: The Beatles. En dat heeft een reden. De studio speelde een cruciale rol in de carrière van de groep. Niet als een faciliteit, maar bijna als een extra instrument. The Beatles wisten als geen ander alle mogelijkheden van de studio te benutten. Nu Abbey Road (het album) vijftig wordt, duiken we in de geschiedenis van de studio.

“Ik liep over het zebrapad en betrad toen met kloppend hart de heilige graal onder de studio’s”

Ik ben één keer in de Abbey Road Studio geweest. Het was in de jaren ‘90, ik werkte voor 2 Meter Sessies. EMI, eigenaar van de studio, wilde ons in Londen een sessie laten opnemen met de Canadese band Grapes of Wrath, die op dat moment in Abbey Road werkte aan een tweede album. Ik ging heen en weer naar Londen, liep uiteraard een paar keer over het zebrapad en betrad met kloppend hart de heilige graal onder de studio’s. De leden van de band hadden zin in een sessie, zij hadden verder niet veel te doen die dag. De producer was vooral druk met mixen. Bij mij gingen er direct wat rode alarmlichten aan. Als een producer aan het mixen is, gaat hij niet de faders even op 0 zetten en een standje voor een livesessie op de mengtafel maken. We hadden een geweldige ruimte, de studiovloer van Studio 3, maar de controlekamer was niet beschikbaar. Er werd halsoverkop een losse kleine mengtafel gehuurd, die provisorisch werd aangesloten. De audiotechnicus van dienst zat op zijn knieën op de grond te schuiven in de kast waar de microfoonstandaards en kabels werden bewaard. Ik zat op een stapel dozen met een koptelefoon achter hem te luisteren naar wat hij deed. We zaten in de mooiste, meest legendarische studio van Londen in een soort campingopstelling een bandje op te nemen.

“Vanwege Abbey Road van The Beatles werden ook de EMI Studios naar de straatnaam vernoemd”

George Martin houdt vol dat drummer Pete Best niet goed genoeg is voor zijn label. Als The Beatles hem inruilen voor Ringo Starr, is de producer nog steeds niet tevreden. Voor de eerste opnames met de band wordt sessiedrummer Andy White ingehuurd. Ondanks een stroeve start, bloeit er snel iets moois tussen The Beatles, de studios en het personeel daar. Het eerste Beatlesalbum wordt nog in dertien uur opgenomen, al snel brengt de band véél meer tijd door aan de Abbey Road. Die eerste plaat is gewoon registreren. Goed spelen en dat zo goed mogelijk weergeven. Maar na verloop van tijd gaat de band met de mensen van de studio op zoek naar nieuwe geluiden en technieken. Sgt Pepper’s wordt in vijf maanden opgenomen, indertijd ondenkbaar lang. Uiteindelijk is geen idee te gek. In een één meter hoge galmruimte kruipen om dingen voor Yellow Submarine op te nemen. De galm van opnamen uit de andere studio’s jatten. Band omgekeerd afspelen. Tape in stukjes knippen en in willekeurige volgorde aan elkaar plakken. Spelen met afspeelsnelheden. Creatief combineren van opnamesporen. Er is een ongebreidelde speelsheid, band en technici staan open om risico’s te nemen gecombineerd met een enorm vakkundige professionaliteit.

Je leest het hele dossier van Leo Blokhuis  in de nieuwe Soundz Magazine!