In deze ‘muziekles’ van Hitjescollege duiken we inShould I Stay or Should I Go van The Clash. Waar gaat dit nummer eigenlijk over? Lees verder!
Rockklassieker pur sang “Should I Stay or Should I Go?” van The Clash maakt gebruik van een uiterst unieke liedschrijftechniek. Iets wat mij nooit is opgevallen, overigens, maar alle teksten in het Engels worden geëchood door diezelfde tekst in het Spaans. Joe Strummer zong de Engelse delen en Joe Ely de Spaanse. Ely was een Texaanse tekstschrijver en muzikant, wiens album Honky Tonk Masquerade in de smaak viel bij de Britse punkheren.
Toen Ely en zijn band in Londen optraden in 1979, ging The Clash er heen en namen ze vervolgens hun Amerikaanse collega’s mee door de stad. Ze werden vrienden, en Ely returnde de favor toen The Clash in zijn thuisstaat Texas kwam optreden. Van vriendschap kwam de muzikale samenwerking, en in 1982 nam Ely deel aan de opnames van het nieuwe Clash album: “Combat Rock”. De Spaanse tekst kwam via nogal een haast koloniale omweg tot stand.
Zo kent Ely eigenlijk alleen Tex-Mex, en Strummer kende wat Castilliaans-Spaans vanwege zijn jeugdjaren op het Iberisch Schiereiland, waardoor de eerste vertaling wat hakkelend tot stand kwam. De geluidstechnicus van de studio was Puerto Ricaan (Eddie Garcia), en hij wilde graag helpen bij dit muzikale hoogstandje. Hij belde zijn moeder op in Brooklyn Hills om wat lyrics te vertalen over de telefoon. Echter, zijn moeder was dan weer Ecuadoraanse. Puntje bij paaltje zingt Joe Ely, Texaan, Ecuadoraans Spaans als echo op de plaat van een Britse punkband.
Na ongeveer 2 minuten in het nummer, kun je zanger Mick Jones ineens ‘Split!’ horen roepen. Geen statement gerelateerd aan het lied of iets dergelijks, maar een schrikreactie. Strummer en Ely, die bij de opname de Spaanse echo zongen, waren tijdens de opname naar Mick Jones toegeslopen om één keer de Spaanse echo vlakbij hem te doen om hem te laten schrikken. En dat lukte! Geconcentreerd als Jones bleef, gilde hij ‘Split!’, wat zo goed klonk dat ze de opname nooit meer veranderd hebben.
Inhoudelijk gaat het lied waarschijnlijk niet over Jones’ afscheid van de band in ’83, maar over zijn voormalige vriendin Ellen Foley. En waar we die dan weer van kennen? Ze zong ooit een duetje met Meat Loaf, genaamd “Paradise By The Dashboard Light”.