Ze noemen hem weleens: ‘ de hoeder van bedreigde muzieksoorten’. En daar is geen woord van gelogen. Vic van de Reijt verraste in 1999 met zijn eerste fijnmazige verzamelaar. Daarna volgde een hele reeks prachtige werkstukken met Présente: Les Meilleurs 69 uit 2010 als één van de hoogtepunten. Na een pauze van 11 jaar is Vic nu terug met Voila! Les Chansons Formidables.
Tekst: Jean-Paul Heck
Deze release is een mooi aanleiding om af te reizen naar de plek waar al zijn ideeën ontstaan. Ik ontmoet hem in een fraai appartement in Amsterdam dat letterlijk is volgestouwd met vinyl en boeken. Niet zo gek want Van de Reijt was jarenlang één van de bekendste uitgevers van Nederland en één van de meest energieke muziekverzamelaars. Daarnaast is hij een man met aanzien en smaak. Nu hij van zijn pensioen geniet, heeft de in Breda geboren Van de Reijt nog meer tijd om diep in de muziekmaterie te duiken. De voormalig uitgever, behept met een heerlijk West-Brabants accent, weet nog altijd uiterst smaakvol te verhalen over zijn liefde voor muziekcuriosa.

Vic, je debuteerde in 1999 met je eerste verzamelaar. Daarna bracht je samen met Universal Music de ene na de andere verrassende compilatie uit. Vaak met opvallend veel succes.
‘Dat zeker. Ik weet dat Universal in het verleden soms werd verrast door de hoeveel exemplaren die we van een bepaalde release verkochten. Ik weet nog dat Surivlaams in 2008 verscheen. Het label wist niet wat hen overkwam. Het succes kwam overigens niet alleen door de inhoud maar had ook te maken met de totaalverpakking. Ik vind het erg belangrijk dat het er mooi uitziet. Mijn publiek wil immers mooie dingen hebben. Daardoor worden het echte collectors. Mijn oude releases zijn dan ook vaak heel moeilijk te verkrijgen. Pak bijvoorbeeld mijn kerstverzamelaar (Ik Voel Mij Als Een Kerstboom Zonder Piek: 2009. Die gaat rond de kerst soms wel voor 150 euro op Marktplaats weg.’
Nu ben je na een lange afwezigheid opeens weer terug met Voila! Les Chansons Formidables. Hoe ging dat in zijn werk?
‘Ik heb een keertje afgesproken met de baas van de catalogusafdeling van Universal Music. Hij stelde voor om iets met vinyl te gaan doen. In het verleden had ik 25 duizend exemplaren van mijn Franse plaat verkocht en dat succes was dus een mooi startpunt. Twee jaar terug ben ik begonnen met het samenstellen van deze release. Voor mij was het belangrijk dat het een soort van instapalbum zou worden maar dat was ook meteen de grootste uitdaging want ik moest veel lieveling liedjes laten lopen. Waar ik blij mee ben? Dat ben zowel Gilbert Bécaud als Charles Aznavour er dit keer op staan want bij mijn vorige verzamelaar kregen we de rechten niet voor elkaar.’
Het is ook zo herkenbaar. Je weet meteen dat Vic van de Reijt achter deze release zit.
‘ Weet je, het ziet er zo geweldig uit. De sfeer en de lay out van mijn verzamelaars zijn altijd nagenoeg hetzelfde. Het is meteen herkenbaar. Daarnaast had ik er veel lol in om de toelichting bij de nummers te schrijven. De songs krijgen op die manier veel meer aanzien. Uiteindelijk gaat het toch vooral om de muziek. De helft van de songs moet bekend zijn, dertig procent moet een ‘ oh ja!’ gevoel oproepen en de rest zijn de verrassingen. De songs die mensen niet verwachten of helemaal niet kennen.’

Wat zijn de belangrijkste nummers op Voila! Les Chansons Formidables?
‘Voor mij zijn La Mer, van Charles Trenet, Les Feuilles Mortes van Yves Montand en Sous le ciel de Paris van Julliette Gréco de drie grootste chansons. Gelukkig staat ook Nathalie van Bêcaud erop. Ik had wellicht wel wat meer zuchtmeisjes erop willen hebben. Maar als dit project slaagt, wil ik als vervolg een dubbel-lp maken met alleen maar Françaises. Er zijn zoveel geweldige nieuwe namen op dat gebied zoals Fleur en Bobbi. Bobbi heeft een fantastische plaat (Un Jour, Bobbi 2020) met de muzikanten van Serge Gainsbourg gemaakt. Gek genoeg heeft dat album niets gedaan.’
Waarom blijft het moeilijk voor Franse muziek op de Nederlandse muziekmarkt?
‘Nederland is toch altijd een beetje suf voor zijn buurlanden. We zijn niet echt bezig met Duitsland, België of Frankrijk maar kijken alleen maar wat uit Engeland en Amerika komt. En weet je, de meest interessante muziek wordt toch echt gemaakt in Frankrijk en Duitsland. Pak een artiest als Indila die met het nummer Dernière Danse aanwezig is op mijn nieuwe verzamelaar. Daar danst mijn kleindochter van vijf op. Ik vind ook de laatste kant van deze release het meest interessant. ‘
De jaren ’70 waren toch de gloriejaren van de Franse muziek in ons land.
‘Klopt en veel daarvan staat op kant twee. Naast Julien Clerc, Michel Delpech en Les Poppys, staat er ook Caroline Loeb met C’est la Ouate op. Dat vind ik echt curiosa. Er is zoveel te zoeken. Duik maar eens hier in mijn singlecollectie, daar vindt je genoeg van die bijzondere songs. Weet je wat ik ook zo geweldig vind? Als buitenlanders in een vreemde taal zingen. Buitenlandse zangers en zangeressen die Nederlands vertolken. Geweldig! Daar zit ook gewoon een verzamelaar in. ‘
Hoe ben je in aanraking gekomen met Franse muziek?
‘Ik ging in Breda naar de Heilige Sacrament School en de directeur daar was Piet Mouws. De jongens die goed konden leren kregen van hem na half 1 een half uurtje Franse les. Ik was daar ook bij. In die periode heb ik een behoorlijke basis kunnen leggen voordat ik naar het Lyceum ging. Daar haalde ik dus allemaal negens en tienen omdat Piet mij alles al had geleerd. Bij ons thuis stond ook de Franse chansons op en in die periode was er de opkomst van zanger Adamo. Die was in Brabant net zo populair als The Beatles. Hij trad ooit op in Concordia in Breda en hele hordes leerlingen spijbelden om daar bij te zijn.’
Die liefde voor de Franse chanson is nooit meer verdwenen.
‘Het Franse lied speelde gewoon een grote rol. Ik weet nog dat iemand mij Jacques Dutronc liet horen. Dat vond ik echt net zo goed als de Rolling Stones en The Kinks. Ik ben Dutronc tot op de dag van vandaag blijven volgen. Hij heeft onlangs zelfs zijn oude hits opnieuw opgenomen. Prachtig! Ik ben ook nog steeds een bloedfanatieke verzamelaar. Pak bijvoorbeeld de zuchtmeisjes. Die werden in de jaren ’60 en ’70 niet gedraaid op de Nederlandse radio maar daar ben ik dus de laatste 20 jaar ingedoken.’
Het is ook een soort geschiedenisles die je via jouw verzamelaars geeft.
‘Wij kennen onze geschiedenis niet meer. Kijk maar eens naar De Slimste Mens op televisie. Dat is verschrikkelijk. Als het langer geleden dan 20 jaar geleden is gebeurd, weten ze niets meer. Ik heb weleens gepleit voor een onderwijsprogramma aan de hand van de Nederlandstalige hits. Dat zou een heel interessant lesprogramma kunnen zijn. Weet je dat er van elke Engelstalige hit een Franstalige versie is opgenomen? Bijvoorbeeld heel de catalogus van The Beatles is door Franse artiesten op plaat gezet. Daar word ik heel blij van.’
Voila! Les Chansons Formidables (Universal Music) van Vic van de Reijt is nu te koop op www.platenzaak.nl