Van de bijna 300 nummers waarover wij van Hitjescollege een verhaal hebben geschreven, grosseert ‘Angel of Death’ in controverse. In dit bloedsnelle nummer, afkomstig van het derde album van de Amerikaanse thrashmetal band Slayer, is namelijk de Duitse kamparts Josef Mengele het middelpunt van aandacht. Mengele, ook bekend als “Todesengel”, voerde gedurende de laatste twee jaar van de Tweede Wereldoorlog ijzingwekkende en inhumane medische experimenten uit op gevangen van Auschwitz.
Daarbij was Mengele ook hoofdverantwoordelijk voor het selecteren van gevangen voor de gaskamers. De medische experimenten van Mengele werden voornamelijk verricht op tweelingen en liepen uiteen van blootstelling aan extreme kou tot het onverdoofd amputeren van ledematen. Vreselijk.
Hoe komt Slayer dan bij het idee om dit monster na de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog nog aandacht te geven? Hiervoor gaan we terug naar 1985, een jaar voor de release van Slayer’s derde album ‘Reign In Blood’. In dat jaar toerde de band door de Verenigde Staten ter promotie van hun tweede album ‘Hell Awaits’.
Omdat de band geen geld had voor een luxueuze toerbus dienden zij per auto de nodige kilometers af te leggen. En aangezien het met vier metalheads in één auto vrij krap wordt, was behalve lezen weinig ruimte voor afleiding. De destijds 21-jarige gitarist en medeoprichter van de band Jeff Hanneman kocht daarom bij een Roadfood-restaurant een tweedehands paperback over Josef Mengele.
Doordat Hanneman’s vader een Tweede Wereldoorlog veteraan was, is Hanneman van kinds af aan al gefascineerd door deze oorlog. Het boek bleek voor Hanneman daardoor een echte pageturner, zo had hij het boek net uit voordat de band nieuwe songs wilde gaan schrijven. Met de verschrikkingen van Mengele nog vers in het geheugen schreef Hanneman de meest besproken en controversiële Slayer-song aller tijden: ‘Angel of Death’.
Het nummer leverde de band vrijwel direct het predikaat ‘neo-nazi’ op. Gezien de lyrics niet vreemd, maar volgens Hanneman is dit niet de bedoeling. “Nothing I put in the lyrics that says necessarily he was a bad man, because to me – well, isn’t that obvious? I shouldn’t have to tell you that.”