10 vragen aan Adam Lambert | Queen

Soundz
‘Ik zal nooit in de schoenen van Freddie kunnen staan’

Er werd een beetje gelachen toen het majestueuze Queen aankondigde om met de verliezende finalist van het American Idols op tournee zou gaan. Maar Adam Lambert haalde zijn brede schouders op en stapte vol elan met Brian May en Roger Taylor het podium op. ‘Ik zal nooit in de schoenen van Freddie Mercury kunnen vullen. Dat kan niemand. Maar ik zorg wel voor spektakel!’

Tekst: Jean-Paul Heck

Met de release van het livealbum Live Around The World is de eerste officiële release van Queen + Adam Lambert een feit. De verlegen jongen die opgroeide in het Californische San Diego wist vriend en vijand te verbazen toen hij in 2009 met de legendes May en Taylor in Idols We Are The Champions zong. Eerder had in de audities al iedereen weggeblazen met zijn versie van Bohemian Rhapsody. c

Met zijn geweldige techniek, camp-achtige presentatie en vileine humor wist hij een stevig deel van de kritische Queen-fans wereldwijd te charmeren. Nadat in 2018 de film Bohemian Rhapsody succesvol explodeerde, groeide de Engelse band met Lambert uit tot de stadion-act die het ooit in de jaren ’80 was. Ik zag hem een aantal keren in ondermeer de Ziggo Dome. Ahoy en in Palais 12 in Brussel. En vorig jaar tijdens de laatste Rhapsody Tour in Madison Square Garden in New York waarvan het verslag in Soundz 4 stond. Door de corona-crisis moest de band de wereldtour onderbreken en werden de Europese concerten uitgesteld tot de zomer van 2021. Maar Lambert kijkt alweer vooruit.

Hey Adam, hoe gaat het met je na die plotseling tourstop door de corona-crisis.

‘Het gaat geweldig. Ik ben hier in Londen met Brian en Roger om promotie te doen voor het live-album. We kletsen dagelijks met elkaar en dat is geweldig. Toen onze tournee begin dit jaar ineens werd afgebroken, was dat een bittere pil voor ons. Maar Roger kwam met het idee om een live-album uit te brengen. Wij hebben vanaf het begin elk concert dat we hebben gedaan opgenomen dus er viel genoeg te kiezen.’

Hoe heb je de laatste zes jaar beleefd want in die periode was je jaarlijks met Queen op pad.

‘Dat is bijna niet te vertellen. Het is het beste plakboek. Eentje waarover je niets een durft te dromen. Toen ik ermee begon dacht ik: ‘wauw, wat geweldig om dit een paar keer te doen.’ Maar uiteindelijk werd het groter en groter. Je ziet dat ook mede door film het besef bij meerdere generaties is ingedaald dat Queen tot één van de grootste bands in de geschiedenis van de muziek hoort.’

Ik zag de show in Madison Square Garden in New York. Ik heb de band ook met Freddie in de Jaren ’70 en ’80 gezien en met Paul Rodgers en jouw persoontje. Maar deze productie sloeg werkelijk alles.

‘Was je erbij? Bizar toch? Het was sowieso de grootste productie waar ik aan deelnam maar ook voor Brian en Roger. Door de huidige techniek is er zoveel mogelijk en er was veel budget om een geweldige productie weg te zetten. We zijn de zomer van 2019 begonnen en die shows in New York waar je bij was, waren ook voor mij erg bijzonder. Dan sta je opeens twee keer in een stijf uitverkochte Madison Square Garden. Dat is voor iedere artiest bijzonder. Queen had daar in het verleden al vaak gespeeld en New Yorkers houden van spektakel.’

Na het succes van de film raakte alles in een stroomversnelling. Merkte jullie dat ook tijdens de tournee?

‘Absoluut. De tournees voor de film waren allemaal al uitverkocht. Maar na Bohemian Rhapsody raakte alles in een stroomversnelling. De Queen-albums gingen opeens weer als  broodjes over de toonbank en er bleven maar concertdata bijkomen. De concerten waren telkens razendsnel uitverkocht. Wat mij het meest opviel was dat er veel meer jonger publiek bij de concerten aanwezig was. Oude fans, met hun kinderen en kleinkinderen. Groepen jongeren die gezamenlijk kwamen. Dat waren echt fans die pas kennis hebben gemaakt met Queen door het kijken naar de film. Dat is voor een dertiger zoals ik ook geweldig.’

Je speelde in Australië, Japan en Nieuw-Zeeland zelfs weer in enorme stadions. Dat is iets wat Brian en Roger voor het laatst in de jaren ’80 deden.

‘Dat klopt. Langzaamaan werd alles groter Eerst in Zuid-Korea en daarna in Japan. Uiteindelijk stonden we in februari in Wellington, Auckland, Brisbane, Sidney, Melbourne en Perth in enorme stadions. Dan komen er gewoon ruim 60 duizend mensen naar een Queen-concert. Dat was echt overweldigend en mooi. Ook ongrijpbaar.’

Het is opvallend dat jullie tijdens de laatste tournee ook wat dieper in het oeuvre van Queen en Freddie Mercury solo zijn gedoken. Songs als Tear It Up, It’s Late en Love Kills, een solo-single van Freddie.

‘Maar dat is ook zo mooi. Het oeuvre is zo divers, zo breed en allesomvattend. It’s Late is een geweldig nummer om te zingen en werd destijds geschreven door Brian. Love Kills was eigenlijk de eerste solo-hit van Freddie. Het werd destijds geproduceerd door disco-koning Giorgo Moroder. Ik heb er mijn eigen draai aan gegeven. Van een echte dance-song hebben we er nu een soort van ballade van gemaakt en die is nu te horen op Live Around The World. Het blijft een prachtsong.’

Ik herinner mij nog jouw eerste echte concert met Queen in Kiev. Ik heb zelden zoveel mensen bij elkaar gezien.

‘Het was echt kijken hoe het ging. Op die eerste show in Oekraïne, op 30 juni, 2012 kwamen bijna een half miljoen mensen op af en het was een zenuwslopende ervaring. Ik kende alle grote hits van Queen maar heel veel ook niet. Ik moest die onbekende songs echt leren en maar hopen dat het goed zou uitpakken. En we traden ook nog eens op na Elton John. Toen dat eenmaal goed ging, wist ik dat we samen iets bijzonders hadden.’

Je moest gelijk presteren op het allerhoogste niveau. Hoe is je dat gelukt?

‘Brian en Roger hebben mij echt geholpen om op dit niveau te komen. Daarnaast waren ze vanaf het eerste moment erg duidelijk wat ze van mij wilden. Ze zeiden: ‘je hoeft absoluut niet zoals Freddie te klinken. Dat gaat toch niet lukken. We willen absoluut geen imitator naast ons. Ben gewoon jezelf en we zien wel waar het ons brengt. Die balans tussen niet te ver wegdrijven van de originele uitvoering en het gebruik van mijn eigen stem, was nog wel de grootste uitdaging.’

‘Het moet niet te serieus zijn. Ik hou van humor op het podium, net zoals Freddie. Alleen ik heb weer mijn eigen stijl. Freddie was destijds grenzeloos op het podium. Zowel in zijn gedrag als met zijn kleding. Hij was erg wild en volledig vrij.’

Hoe kijk je terug op de Netflix-documentaire The Show Must Go On waarin je erg open was.

‘Ik ben een erg open mens en doe daar niet moeilijk over. Zo gedrag ik mij ook op het podium. Ik praat graag met het publiek en ben een open boek. Zij weten dat ik aan hun kant sta. Ik ben een groot Queen-fan zoals ook zij zijn. Maar ook Brian en Roger zijn openhartige mensen. Tijdens de tournees hebben ze het vaak over vroeger en soms ben ik ook een soort van ‘fly on the wall’ en luister ik mee. Het zijn twee hele slimme mensen en ik leer enorm veel van hen.’

Queen was altijd de ‘slimme’ band. Ze wisten exact wat ze deden.

‘Ik vind ze ook echt een popband. Queen valt vaak onder classic rock maar zij waren echt onderscheidend. Zij veranderde continu de genres en bedachten concepten, zowel wat betreft sound maar ook visueel. Daarmee waren zij hun tijd ver vooruit. En daarnaast schreven ze verdomd goede songs. Dat alles zorgt ervoor dat ook nu jonge mensen de muziek van Queen absorbeert en daar mag ik deel van uit maken.’

Queen: Live Around The World is nu te koop.

Check dit filmpje hoe Brian en Roger samenwerken met Lambert tijdens hun pre-show ritueel!