Het was een prachtig moment in het staartje van het eerste uitverkochte concert in een serie van 3. Enigszins schuchter schuifelde progrock-meester Arjen Lucassen het podium op en liet zijn gitaar knallen. Daarna nam hij de microfoon en zei: ‘Live optredens vind ik eigenlijk vreselijk maar praten is nog veel erger.’ Een kleine tien minuten later beëindigde hij de speech echter wel met de profetische woorden: ‘dit gaan we vaker doen!’

tekst: Jean-Paul Heck

En dat was een logische conclusie na een werkelijk gedenkwaardig concert.  22 jaar na het debuut van zijn Ayreon, stond de in Brabant woonachtige Haagse held met een fantastische cast op het podium van 013. Met 54 nationaliteiten in de zaal is het project Ayreon uitgegroeid tot een heus mondiaal fenomeen. Dat Hilversum hem al een kwart eeuw links laat liggen boeit hem geenszins. Maar deze man heeft  allerlei mooie bespiegelingen in de praatprogramma’s waar dagelijks de bekende koppen aanschuiven helemaal niet nodig. Vanuit zijn eigen Electric Castle dat eerst in Rijsbergen en nu in Oudenbosch staat, regeert hij de wereld van de prog-rock. Om de zoveel tijd schiet Lucassen een waarachtig conceptalbum de wereld in met immer hetzelfde resultaat. Mooie verkoopcijfers en louter imponerende recensies. En dat is terecht. Sterker nog, zijn briljante dubbellaar The Source bereikt dit voorjaar zelfs de eerste plaats in de Nederlandse albumlijst.

ay 2

De standaard ligt hoog bij Lucassen. Wellicht is dat ook een reden waarom hij, op een paar theateroptredens na, weigerde om tot nu toe in vol ornaat met zijn eskadron aan te treden. En iedereen die hem een beetje kent, weet dat de componist/producent/gitarist niets aan het toeval wil overlaten. De show Ayreon: Universe was gisteravond in 013 niet minder dan sensationeel. In de foyer van de venue werd naast Nederlands ondermeer ook Deens, Duits, Engels, Fins, Tsjechisch, Pools, Spaans, Frans, Italiaans en zelfs Chinees en Japans gesproken. Dat zegt alles over de impact van zijn muziek. Ayreon bleek in 013 zijn zaakjes werkelijk perfect voor elkaar te hebben. Met een team van 100 mensen werkte hij twee jaar lang aan de vervolmaking van dit eerste live-sprookje. Met de fenomenale producer/toetsenman Joost van den Broek als muzikaal leider aan zijn zijde, had Lucassen een setlijst in elkaar gedraaid waarin de hoogtepunten vanaf het debuut The Final Experiment uit 1995 tot aan The Source, in slagorde voorbijkwamen. Daarbij werd hij gesteund door een vaste band die naast Van den Broek bestaat uit meesterdrummer Ed Warby, bassist Johan van Stratum (VUUR) en de gitaristen Marcel Coenen en Ferry Duijsens. Een rete-strakke band die haast achteloos door het toch venijnig precair songmateriaal slalomde. Deze band haalt het met gemak het niveau van de grote mondiale prog-acts. Maar goed, op dat vlak is Nederland sowieso een beetje koploper. Vooral het aantal topvocalisten is groot. Naast de nog immer indrukwekkende zingende voormalige Kayak-zanger Edward Reekers, de naar Ronnie James Dio-neigende openbaring John Jaycee Cuijpers en brulboei Robert Soeterbroek werd in 013 ook een blik vrouwelijke topsterren opengetrokken. Anneke van Giersbergen (VUUR) en Floor Jansen (Nightwish) lieten in 013 zowel alleen als in duet horen waarom ze ver buiten onze landgrenzen naam en faam hebben bereikt.  Maar ook de Belgische Maggy Luyten wist met haar Janis Joplin-achtige stem en uitstraling te imponeren. Daarnaast lukte het Lucassen  een stevig aantal buitenlandse vocalisten die in het verleden meewerkten aan zijn albums, naar Tilburg te lokken. Zo schoven ondermeer Damian Wilson, Hansi Kürsch (Blind Guardian)en nog een heel legertje zangers aan.

ay 3

Wat de show echter zo bijzonder maakt, is niet alleen het prachtige veelzijdige repertoire dat laveert tussen symfonische rock, hardrock, progrock en keltische folk. De naadloze productie zorgt ervoor dat Ayreon: Universe geen vehicle is geworden voor al die grote namen. De bijzonder fraaie visuals, de korte verhaallijnen en perfecte wisselingen brachten vaart en dynamiek in de bijna 2 en een half uur durende show. Daarbij werden de muzikanten op handen gedragen door een zaal vol uitzinnige fans die al jaren smachten naar een live-uitvoering van hun favoriete Ayreon-repertoire. Lucassen zei overigens ook nog dat hij nooit had verwacht 013 überhaupt één keer uit te verkopen. Een uitspraak die past bij deze integere man. Maar ik zeg hem dit: boek in 2019 gewoon twee keer de Ziggo Dome. Ik durf de uitdaging wel aan dat de man uit West-Brabant zelfs die venue met speels gemak weet te vullen.

Ayreon Universe: gezien en gehoord, gisteravond in 013 in Tilburg.