Neil Diamond mag dan al decennia lang geen hit meer hebben gescoord, zijn concerten zijn de laatste jaren onvervalste publiekstrekker. Gisteravond stond hij in een strak uitverkocht Ziggo Dome. En ja, het werd veel meer dan een simpele nostalgietrip van de nu alweer 76-jarige superster uit Brooklyn, New York.

Diamond blijft een enigma. Jarenlang was hij nauwelijks in Europa te zien. Maar sinds hij zijn huidige vrouw Katie McNeal leerde kennen lijkt alles anders. De zanger en songschrijver nam opeens weer inspirerende albums op en zette eindelijk ook weer Europa op zijn tourlijst. Dit tot zeer groot genoegen van zijn enorme schare fans die hij hier heeft. Het blijft raar dat Neil Diamond veel minder credits krijgt dan generatiegenoten zoals Johnny Cash , Bob Dylan, Paul Simon en Neil Young. De sticker van 'Jewish Elvis' blijft hem achtervolgen en dat is vooral onnozel van al die critici die niet de moeite nemen om het oeuvre echt onder de loep te leggen. Daarnaast is Diamond nog altijd een waarachtig zanger maar ook één van de meest veelzijdige songschrijvers van zijn generatie. Een man die overigens ook voor anderen bijna achteloos wereldhits schreef. Gisteren kwam tijden deze 50 Years Anniversary Tour een groot deel van zijn bekendste werk voorbij.

neil diamond klein 2

De strakke jeans die hij vroeger droeg en vrouwen wereldwijd gek maakte, vormt nog altijd een decorstuk. En natuurlijk een enorme diamant die bij de opening flonkerend boven het podium draait.. Voor de rest is Diamond niet een man van veel opsmuk. Als hij na een lang intro, gestoken in een zwart lederen jack en een akoestische gitaar om zijn hals, het podium oploopt, is een gebaar met zijn linkerarm voor de fans het sein om los te gaan. Neil Diamond heeft charisma op zijn voorhoofd geschreven. Daarbij is hij behept met een majestueuze stem die ondanks al die jaren van hard werken nauwelijks deuken opliep. Vanaf de openingssong In My Lifetime is het dan ook raak. Het zet meteen de toon voor een gelikte show waarbij zijn vijfsterrenband ook alle ruimte krijgt om te schijnen. Dat mag ook wel want de club achter Diamond herbergt een aantal legendes. Zo is voormalig Elvis Presley-drummer Ron Tutt nog altijd van de partij en ook wijkt de befaamde gitarist/producer Richard Bennett (Emmylou Harris, Billy Joel, Steve Earle) geen moment van zijn zijde. Daarnaast maakt Diamond ook tijdens deze tournee gebruik van de beroemdste achtergrondzangeressen ter wereld, Julia en Maxine Waters.

neil diamond klein 3

Toch is het vooral de stem van Diamond die de show steelt. Zijn zang is hard in de zaalmix gezet. Alsof hij wil zeggen: ‘Ik ben dan wel 76 maar mijn stem klinkt nog als een klok.’ Na het ingetogen vertolkte Solitary Man, zijn debuutsong waar later Johnny Cash een grote hit mee scoorde en Love on the Rocks, zegt hij nadrukkelijk dat er van een trucjes geen sprake is. ,,Alles wat je hoort gebeurt hier.” Diamond heeft de luxe om uit een enorm oeuvre te kunnen putten. Meezingers zoals Song Sung Blue en de vaudeville van Beautiful Noise doen het goed in Amsterdam. Maar toch komt de stem, de fraaie melodieën en uitzonderlijk mooie arrangementen vooral binnen bij de uitvoering van fraai opgebouwde songs zoals If You Know What I Mean en het pareltje Brooklyn Roads dat een weelderige uitvoering krijgt.

neil diamond klein 4

Diamond komt zelfs weg met Barbara Streisand-loze versie van You Don’t Bring Me Flowers waarbij saxofonist Dan Formero haar zanglijntjes naadloos speelt. Ook staat de zanger net voor het nummer Jungletime even stil bij de slachtoffer van de terroristische aanslagen in Manchester en Londen. Geen moment verzwakt hij. Zelfs niet in de wat melige Caribische uitvoering van Red Red Wine dat dichter tegen de UB40-versie aanschurkt dan menigeen zou willen. De hoogtepunten volgen zich daarna snel op. I’m A Believer, Be, Holly Holy en natuurlijk I Am…I Said zingt Diamond nagenoeg perfect. En als dan in het slotakkoord Sweet Caroline, Cracklin’ Rose en het machtige Brother Love’s Traveling Salvation Show voorbijkomen, weet iedereen het zeker. Mr Diamond kan het nog steeds. Waar iedereen roept over de springcapaciteiten van Mick Jagger of het gegrom van Bob Dylan, daar laat Diamond letterlijk zijn stem spreken. Wat een zanger, wat een ster!

Neil Diamond: gisteravond gezien in de Ziggo Dome in Amsterdam. Op 23 september staat hij nogmaals in de Ziggo Dome.