,,Als jullie willen gaan, prima. Maar ik blijf hier voorlopig nog wel even. Ik heb het te goed naar mijn zin.” Licht beschonken en enigszins zwalkend sprak Queens of the Stone Age-voorman Josh Homme gisteravond in het Belgische Wommelgem zijn fans toe. Ja, u leest het goed, Wommelgem. Een plaatsje onder de rook van Antwerpen en ruim 50 kilometer ten zuiden van Breda. Deze locatie kwam uit de hoge hoed van organisator Studio Brussel die de eer had om een heuse showcase te houden. Reden? Het nieuwe album Villains dat de Amerikaanse groep afgelopen weekeinde uitbracht.

TEKST & FOTO'S: JEAN-PAUL HECK

Het werkstukje wordt mondiaal overladen met goede kritieken maar Homme en de zijnen voelen zich niet te groot om her en der een aantal kleine shows in Europa te geven. De keuze voor Fort 2 aan de randen van Wommelgem, bleek overigens even curieus als perfect te zijn. Fort 1 en Fort 2 die in de negentiende eeuw werden gebouwd als beschermingen voor Antwerpen in de Duits-Franse oorlog, is voor velen herkenbaar. Elk vlucht die neerdaalt op de baan van Antwerpen Airport scheert over dat rare ronde bouwwerk. Zelfs Homme stak zijn bewondering voor de illustere plek niet onder stoelen of banken. ,,Het is hier zo geweldig. Dit zijn de avonden die je moet grijpen en nooit meer moet loslaten.”

q1

Nog steeds balancerend met een loopstok vanwege een bacteriële infectie die hij al in 2010 opliep, spoorde hij zijn vijfkoppige band aan. Na een periode van ziekte en depressie heeft Queens of the Stone Age zich aan de hand van de hippe producer Mark Ronson (Amy Winehouse/Adele) zich weer opnieuw uitgevonden.  De aankondiging van Studio Brussel DJ Eva de Roo die de grootste rockband van de wereld noemde, was niet eens echt overdreven. Met Villains zou Homme en zijn mannen wat betreft populariteit weleens over hun vrienden van de Foo Fighters heen kunnen wippen. De onvoorspelbaarheid van Queens of the Stone Age maakt de groep uit de Mohave-woestijn een ongrijpbaar fenomeen. Dat bleek wel tijdens het concert dat ruim een uur duurde en louter briljante momenten opleverde.

q2

Na de ferme en vreselijk strak gespeelde opener No One Knows, schakelde het vijftal meteen door met Feel Good Hit of the Summer van het album Rated R en If I Had A Tail van …Like Clockwork. De band heeft met de komst van voormalige The Mars Volta-drummer Jon Theodore een hoop power en virtuositeit ingekocht. Maar het zijn toch vooral de geweldig pakkende nieuwe liedjes die op dit moment het verschil maken. En dan ook nog gespeeld door een groep in topvorm. De springerige single The Way You Used to Do kwam voorbij. Zo ook het dromerige Fortress waarin de vocalist Homme liet horen wel een degelijke raad te weten met rustige passages. Tussen oude krakers zoals Smooth Sailing en Little Sister viel ook de nieuweling The Evil Has Landed op. Het is een song die symbolisch is voor Queens of the Stone Age nieuwe stijl. Meer dansbaar, gelukkiger maar nog altijd vlijmscherp rockend.

Queens of the Stone Age: gisteravond gezien en gehoord in Fort 2 in Wommelgem. De band geeft op 12 november een concert in de Ziggo Dome in Amsterdam. Het album Villains is nu te koop.