Pearl Jam-frontman Eddie Vedder is in Nederland voor drie concerten in AFAS Live. Op zaterdagavond gaf hij de eerste van zijn op voorhand al memorabele shows in de Amsterdamse popzaal.

door: John den Braber

Nog voordat er een noot is gespeeld, is de sfeer in AFAS Live al opperbest. Ondanks dat de fans van Vedder een flinke som geld (€110-140) moesten neertellen om de Amerikaan te zien spelen, is AFAS live tot aan de nok toe gevuld. Toch is vanaf het begin van het optreden van het 52-jarige rockicoon duidelijk dat Vedder zelf niet in de stemming is voor een feestje. En dat is niet zo verwonderlijk. Onlangs overleed namelijk zijn goede vriend en collega grunge-frontrunner Chris Cornell en dat heeft er flink ingehakt. Voeg daarbij de recente aanslag tijdens in Manchester tijdens het Ariana Grande-concert en de échte stemming voor de avond is meteen gezet.

Vedder speelt en zingt – zoals altijd tijdens zijn solo-optredens – ogenschijnlijk uit de losse pols. Maar de setlist van vanavond is weloverwogen, waarbij de meeste liedjes hoop, liefde en afscheid als thema hebben. En hoewel de naam van Cornell nergens valt, voelt iedereen in de zaal dat de nagedachtenis aan overleden frontman van Soundgarden, de rode draad door de avond is. Pearl Jam-klassiekers als Porch, Just Breath, Immortality en Better Man komen voorbij, soms ingetogen, dan weer bijna manisch, maar altijd zeer intens.

eddie vedder 1

Toch gaat Vedder ook enkele keren de mist in. Neil Young’s  The Needle and the Damage Done begint zowel muzikaal als vocaal niet helemaal zuiver en de John Lennon-cover Imagine, compleet met opgestoken aanstekers in de zaal, is voor deze verder prima uitgebalanceerde set, net even te populistisch en glad. Maar was het dan allemaal doom and gloom? Nee, zeker niet. Vedder vertelt geinige anekdotes over zijn eerdere bezoeken aan de hoofdstad en de – voor hem – veel te hoge pisbakken en grapt over het concert van de Toppers (‘Poppers?), die in de naburige Johan Cruijff ArenA hun eigen feestje bouwen. ‘Ach, ieder land heeft recht op zo’n act. Gelukkig zit die van jullie niet in het Witte Huis.’

Het blijft wennen, Vedder solo zonder het gitaargeweld van zijn band, zeker in een enorme hal als AFAS Live. Maar toch was deze avond om meerdere redenen zeker memorabel. Al was het maar om de prachtige versie van Bowie’s Heroes -  begeleid door het Nederlandse Red Limo String Quartet – en de gastbijdrage van Vedder’s vriend Glenn Hansard, die met het als duet gezongen Falling Slowly misschien wel voor het hoogtepunt van de avond tekende.