Zijn pen hangt sinds kort aan de wilgen: Elton John is klaar met schrijven van nieuwe muziek. “Het is tijd om dat over te laten aan de jongere generaties”, onthulde de 69-jarige superster in Britse media. Maar ophouden met optreden, daar denkt ‘The Rocket Man’ voorlopig niet aan. Waarom stoppen als je stem steeds beter wordt? Of sterker nog: als je mooier dan ooit tevoren zingt? Let wel: dit zijn uitspraken van de pianomeester zelf, want in de Ziggo Dome komt men tot een heel andere conclusie.

Elton John behoort al een halve eeuw tot de vaste inboedel van de popmuziek. Waar je ook gaat of staat: zijn muziek is er altijd. Vooral in de jaren zeventig grossierde de Brit in het schrijven van pakkende melodielijnen en hartveroverende teksten. Zijn onmiskenbare talent zorgde zelfs voor een van de beste platen uit de popgeschiedenis: Goodbye Yellow Brick Road. Met maar liefst zeven liedjes staat die miljoenenplaat centraal in de Ziggo Dome. Zichtbaar voldaan loopt de Britse pianoman (69) richting zijn vertrouwde vleugel. Eindelijk weer in Nederland, lijkt hij te denken. Nog geen drie jaar geleden moest John zijn concert in de Ziggo Dome vroegtijdig annuleren vanwege een extreem tegenvallende kaartverkoop. Nu is de Amsterdamse pophal op enkele tientallen plaatsen na uitverkocht. “Het is veel te lang geleden dat ik in Nederland ben geweest”, schreeuwt John uit van vreugde.

EltonJohn16Ziggo 03

Of je nu van zijn stem of stijl houdt of niet: Elton John blijft een warme en charmante verschijning. Met zijn rode glitterpak, glimmende gouden schoenen en kekke seventiesbrilletje oogt de Britse senior niet zozeer als een bedreven pianist. Zijn tomeloze energie en onverbloemde charisma verraden echter puur vakmanschap. De manier waarop hij vanachter zijn piano omhoog veert, in het begin bescheiden, later als een echte rockster, zorgt voor een prima huissfeer. “The bitch is back.” Terug is Elton John inderdaad, maar helaas zakt zijn show na een minuut of tien als een plumpudding in elkaar. Aan de kwaliteit van zijn liedjes ligt het niet. Tiny Dancer, I'm Still Standing, Your Song, en Bennie and the Jets zijn tijdloos en veertig jaar na dato nog altijd onverslijtbaar. De muziek van Elton John raakt en spreekt aan en laat je ongewild meefluiten of meedeinen. Het kost hem dan ook weinig moeite om met zijn omvangrijke repertoire een concert van twee en een half uur (!) te vullen.

EltonJohn16Ziggo 13

Het probleem ligt dan ook niet daar, maar in de uitvoering. Grote boosdoener is het geluid, dat als een mokerslag in het gelaat terechtkomt. Normaal gesproken wil je Rocket Man en Levon vanwege die onweerstaanbare refreinen uit volle borst meezingen, maar de enige actie die ontstaat is de oren dichtknijpen. Twee uur lang galmt de muziek lawaaierig en blikkerig de Ziggo Dome in. Alsof je vanachter dubbel glas naar het concert staat te kijken. Het normaal zo prachtige Goodbye Yellow Brick Road is het dieptepunt en verzandt in een tornado van op hol geslagen instrumenten en schreeuwerige vocalen. Werkelijk beneden alle peil. Daar komt nog bij dat Elton John duidelijk niet in vorm is. Bij bijna iedere song gaat John er met gestrekt been in: hij zingt hard, overschreeuwt zichzelf vaak en kiest zelden voor terughoudendheid. Gek genoeg zijn Looking Up en A Good Heart, twee songs uit zijn dit jaar verschenen cd, juist de momenten waarop John zijn gevoel voor intimiteit en nederigheid behoudt. En vooruit: tijdens evergreen Candle in the Wind, waar honderden aanstekers de Ziggo Dome bijna letterlijk in vlam zetten, komt de grote componist in hem weer naar boven.

EltonJohn16Ziggo 06

Voordat John aan de finale begint, signeert hij gretig platen, vlaggen en autobiografische boeken die de fans op de eerste rij hem aanreiken. Daarop zet John een stuwende versie van het onsterfelijke Crocodile Rock in, een moment waarop de Ziggo Dome voor het eerst écht helemaal opveert. Helaas gebeurt dat meer dan twee en een half uur te laat. Laat er geen misverstand over bestaan: Elton John is in de eerste plaats een briljant componist en een vakman pur sang, maar we moeten ook eerlijk zijn: de beste man tekent in de Ziggo Dome aan voor misschien wel het slechtste concert van het jaar.

Elton John, 22 november 2016, Ziggo Dome, Amsterdam

Door Sebastiaan Quekel / Fotografie: Ans van Heck