Verjaardagsfeestjes van bands. Vaak zijn het een nostalgische trips, op maat gemaakt voor de fans. Placebo houdt het al twintig jaar voor, vaak tegen de stroom in. Brian Molko is een doorzetter die gaandeweg zijn carrière steeds toegankelijker werd, net als de muziek van zijn groep. Het gigantische videoscherm dat de band vanavond in de Ziggo Dome bij zich heeft, wordt gebruikt om alle mooie momenten de revue te laten passeren.

placebo6

Placebo neemt tijdens deze geschiedenistrip weinig risico. De setlist is overal hetzelfde. Een videofilm met de song Every You Every Me opent het bal in Amsterdam, waarna Molko zich als een ware held laat fêteren. De rafelige randjes van weleer zijn allang verdwenen. Maar de groep opent wel met Pure Morning, een song die al ruim tien jaar niet op de setlist stond. Placebo is een ferme rockmachine geworden. Straks, hard en meedogenloos. In sneltreinvaart wordt het beste uit het toch al stevige oeuvre van de groep gespeeld. Lazarus, Space Monkey en een trage versie van 36 Degrees, allemaal gespeeld met een groot gebaar. Moddervet en retestrak.

placebo2

Pathos is Placebo niet vreemd. Zeker op deze tour niet waar de Engelse groep zich mag laven aan het ovationeel applaus van de trouwe fans. Net als in 2013 maakt de band geen fouten. En dat is toch wel bijzonder. Molko liep in oktober in Aarhus na twee nummers van het podium. Achteraf werd bekend gemaakt dat een nieuwe medicatie slecht was gevallen. Maar in de Ziggo Dome heeft de charismatische frontman weer alles op een rijtje. Het blijft apart om te zien hoe Placebo, vaak tegen de stroom in, zich heeft weten te ontwikkelen tot een stadionrockband. Eentje die ook op het goede moment het gaspedaal weet los te laten. Songs zoals Lady of the Flowers en Special Needs blijven dan een weldadig rustpunt in deze orgie van geluid. Maar het einde is voor het ruige materiaal van Placebo. Vanaf For What It’s Worth gaat het gaspedaal volledig open en beëindigen de feestvarkens de set met Teenage Angst, Nancy Boy, Infa-red en een rake versie van de Kate Bush-classic Running Up That Hill. Het is een waardig slot van een gedenkwaardig concert.

Placebo, 21 november 2016, Ziggo Dome, Amsterdam

Door John van Meer / Fotografie: Hans Kreutzer