Met Get Up maakte Bryan Adams met behulp van topproducer en songschrijver Jeff Lynne vorig jaar eindelijk weer eens een aangenaam album. Lag de focus tijdens zijn vorige tournee nog op zijn doorbraak Reckless, in Ziggo Dome was er gisteren ouderwets sprake van een greatest hits-show met het nodige nieuwe werk en originele covers.

Lynne, die overigens zelf een paar weken terug met zijn ELO in de Ziggo Dome had gestaan, haalt blijkbaar het beste in Adams naar boven. Live is de in Londen woonachtige Canadees een zekere factor. De man treed al jaren met zijn vaste band op. Zonder voorprogramma en zonder opsmuk, maar met een rugtas vol heerlijke rockers, gevoelige ballades en soms wat experimenteel materiaal. Mocht Bruce Springsteen al bekend staan om zijn marathonoptredens, Adams doet daar weinig voor onder. In zijn eigen land Canada doorgebroken met het album Cuts Like A Knife. De nummers van Reckless vormen nog altijd een belangrijk bestanddeel van zijn set. Van het vorige album verkocht hij ruim 14 miljoen exemplaren en het maakte van de jonge Adams in één klap een rockmiljonair. Het heeft de man niet gemakzuchtig gemaakt. Als een orkaan ging hij in de Ziggo Dome tekeer. Maar het zit de man ook wel een beetje mee. Adams is fysiek en als zanger geen spat veranderd. Hij haalt nog altijd met gemak elke hoge noot. Daarnaast lijkt hij van elke minuut op het podium te genieten.

Tevens zijn de belangrijkste steekhouders van zijn oude band nog altijd present. De geweldige drummer Mickey Curry liet gisteren nog maar eens zien tot de absolute top van rockslagwerkers te horen. En dan natuurlijk gitarist Keith Scott. Deze vrolijke Frans vormt het cement van die typische Adams-sound. Met zijn Fender Stratocaster en zijn venijnige maar tevens subtiele solowerk, krijgen de nummers net die fraaie oppepper. Net als bij Tom Petty en Bruce Springsteen zijn voor Adams de bandleden gelijkwaardig. Dat merk je aan alles.

En hij had ook wat verrassingen in petto. Zo speelde hij eindelijk weer eens het magistrale Into the Fire van het gelijknamige en zo onderschatte album en trakteerde hij zijn vaste fanbase op fraaie oudjes zoals This Time en de tranentrekker Straight From The Heart. Ook nieuwe songs zoals de opener Do What You Gotta Do, Go Down Rockin en de single Brand New Day. Tussendoor strooide Adams met rock-‘n-rollklassiekers als Eddie Cochrans C’Mon Everybody en Seven Nights To Rock van Moon Mulican. Bijna achteloos, alsof het hem geen enkele moeite kost. Wat een klasbak!

Bryan Adams: dinsdag 24 mei 2016, Ziggo Dome, Amsterdam

Door Jean-Paul Heck / Foto's: Ans van Heck