Het was alweer dertien jaar geleden dat popfenomeen Mariah Carey concerten gaf op het Europese continent. Nu is ze terug met haar Sweet Sweet Fantasy Tour en op 23 april deed ze de Ziggo Dome aan voor een concert.

De nu 45-jarige Mariah Carey is een van de meest legendarische zangeressen aller tijden. Ze verkocht wereldwijd meer dan 220 miljoen albums en stond met achttien singles in de Billboard Top 100. De laatste jaren was haar populariteit echter wat minder en ook de hits bleven achter.

De Ziggo Dome is niet uitverkocht, iets wat je wel zou verwachten bij deze wereldster. De show staat gepland voor rond 21.00 uur maar zoals een popdiva betaamt betreedt Mariah krap een half uurtje later het podium. De fans vergeven het haar, zeker wanneer ze het publiek bijna anderhalf uur lang in haar greep houdt. Niet echt met een spetterende glamoureuze show, maar meer met een optreden waarin haar zang duidelijk centraal staat en het opgesmukte showelement wegblijft.

Het optreden start wel met wat glitter & glamour: Carey (in sexy glitterpakje) wordt tijdens Sweet Baby het podium opgetild door zes sexy en goed afgetrainde dansers. Gelegen op een velours stoel begint ze haar optreden. De wulpse zangeres ziet er nog steeds heel goed uit en de tand des tijds lijkt totaal geen vat op haar te hebben gehad. ‘It’s been a while Amsterdam! Holland is nice and the place to be,’ zegt ze tegen het publiek voordat ze Emotions inzet.

In het begin van de show is het publiek nog ietwat sceptisch. Zou de ster haar hoge noten waar ze zo beroemd mee werd nog steeds halen? Gaandeweg het optreden wordt dit zeker beaamd. Het fenomenale stemgeluid van weleer met de superhoge octaven is er nog steeds en dat exponeert Carey vooral tijdens haar beroemde ballads. Een minpuntje tijdens de show zijn de vele interludes tussen het verkleden door. Wanneer ze zelf uit zicht is presenteert Carey gastzangers (onder meer Trey Lorez met wie ze ook de Boyz II Men cover One Sweet Day in duet vertolkt), dansers, achergrondzangers, rappers en meer op het podium of op de videoschermen.

Het wordt haar vergeven wanneer ze zelf weer on stage verschijnt. Het regent hits, al laat ze daar ook een aantal van achterwege. We missen bijvoorbeeld Dream Lover, Vision of Love, Honey en Make It Happen en zeker I’ll Be There. Tijdens Always Be My Baby komen ook Mariah’s twee kinderen in beeld op de videoschermen. Het wordt extra speciaal wanneer ze het met Whitney Houston opgenomen When You Believe zingt, met op de achtergrond de bijbehorende clip. Kippenvel!

‘It’s time for sadder songs, the ballads’,had ze eerder gezegd. Die songs komen vooral terug in het laatste stuk van de show. Hero, We Belong Together, Without You en Butterfly komen voorbij en doen realiseren hoeveel hits deze dame eigenlijk gehad heeft, te veel voor anderhalf uur show. Fans hebben in ieder geval een forse portie hits geserveerd gekregen van La Carey, al kan het natuurlijk altijd meer.

Tekst: Anneke Ruys / Fotografie: Ans van Heck