Terwijl het geluid van het strijkkwartet langzaam aanzwelt om de heren Miles Kane en Alex Turner (The Last Shadow Puppets) het podium in Paradiso op te begeleiden, hoor ik achter me twee mannen van middelbare leeftijd iets naar elkaar roepen. “Wie ben jij? Miles of Alex?” “Uh, ik ben Miles, denk ik.” “Oké, dan ben ik Alex wel.”

Het doet een beetje denken aan basisschoolachtige taferelen, waarbij je je op het schoolplein in een soort rollenspel in de huid van (bijvoorbeeld) een superheld kruipt. Het is tekenend voor in hoeverre de gekte rondom het tweetal op het podium reikt, als je zelfs volwassen mannen anderhalf uur lang aandachtig naar je weet te laten kijken.

lsp16paradiso11

Toen Kane – toen nog een jochie met het imago van een straatschoffie en frontman van The Rascals – en Arctic Monkeys-frontman Turner een jaar of acht geleden besloten samen een plaat te maken, creëerden ze als The Last Shadow Puppets iets ontzettend fraais. The Age Of The Understatement, het album dat uit de samenwerking voortvloeide, mag gerust een meesterwerk genoemd worden. Inmiddels heeft Kane een meer dan succesvolle solocarrière uit de grond weten te stampen en leverde Turner, een van de beste liedjessmeden van deze eeuw, een aantal vrij behoorlijke platen af met Arctic Monkeys af. Onlangs belandde het tweetal weer in de studio voor een vervolg: Everything You’ve Come To Expect. En hoewel we niet kunnen stellen dat dit muzikaal gezien een succes van gelijke grootte is, staat een uitverkocht Paradiso vanavond wel meermaals volledig op zijn kop.

lsp16paradiso7

Hoewel, uitverkocht. Ja, dat staat er inderdaad op de A4’tjes die op de grote houten toegangsdeuren van de Amsterdamse poptempel hangen, maar eenmaal binnen lijkt het erop dat er hier en daar nog wel wat volk had gepast. Of dat iets te maken heeft met de op naam verkochte kaarten, laten we maar even in het midden. Hoe dan ook klappen de twee charismatische Britten er met Calm Like You gelijk op alsof ze de indruk hebben iets goed te moeten maken nadat ze de vaderlandse muziekpers nogal gepest schijnen te hebben.

lsp16paradiso6

Nu zal dat niet zo nauw lopen, maar feit is wel dat ze een en ander te bewijzen hebben. Al helemaal omdat de tweede plaat simpelweg niet zoveel goede liedjes bevat als vooraf was gehoopt. Wanneer Turner na een nummer of twee dan ook met kauwende kaken iets onverstaanbaars in de microfoon brabbelt, ziet het er even wat zorgwekkend uit. Het tweetal bewijst echter dat er niets is om ons zorgen om te maken en weet, op een enkele uitzondering na, de volle anderhalf uur te imponeren.

Zo zien we de Arctic Monkeys-frontman werkelijk zalig croonen op Sweet Dreams, TN, blijkt het strijkkwartet – waarvoor de partijen op de nieuwe plaat zijn samengesteld door Arcade Fire’s Owen Pallett – veelvuldig van onmisbare klasse, zijn de twee angstaanjagend venijnig in het meesterlijk gejaagde Bad Habits en trekken ze even later jaloersmakend gebroederlijk naar elkaar toe op My Mistakes Were Made For You, zoals alleen deze goede vrienden dat kunnen. Kortom: een show bomvol hoogtepunten die amper ergens vaart verloor. Toch kun je, met de lichte teleurstelling van het album nog in het achterhoofd, niet volledig tevreden zijn. Laat het ze maar goedmaken met briljant eigen werk.

The Last Shadow Puppets, 7 april 2016, Paradiso, Amsterdam

Door Juliën L'Ortye / Fotografie: Ans van Heck