Marco Borsato eert de Ziggo Dome

En succes mag, nee, moet je vieren. Het vijfjarig bestaan van de Ziggp Dome in Amsterdam is tot nu toe een succesverhaal. Wellicht weinigen hadden kunnen bevroeden dat het rechthoekige en immer verlichtte gebouw zo’n centrale plaats zou innemen in de Nederlandse entertainmentindustrie van nu. Met twee spetterende concertmeester was Marco Borsato afgelopen twee dagen de ringmeester.

door Jean-Paul Heck

Marco Borsato? Natuurlijk Marco Borsato. Hij was de man die een half decennium terug als eerste met een volwaardig concert het podium betrad. Het was de aftrap voor een niet aflatende sterrenparade die zijn weerga niet kent. Eigenlijk iedereen die er in de muziek business toe doet heeft er al wel gestaan. En niet alleen dat. De sterren die ik tot nu sprak staken hun waardering en bewondering voor de Ziggo Dome niet onder stoelen of banken. Mark Knopfler noemde het de beste concertzaal waar hij ooit had gespeeld en Sting stelde zelfs voor om er eens een keertje een hele week te staan. ,,Simpelweg omdat alles klopt. Mijn muzikanten zeuren altijd wel over iets na een concert, behalve in de Ziggo Dome”, aldus de Engelse superster.

marco 4

Maar goed. Aan Borsato dus de taak om de volgende vijf jaar in te luiden met een waarachtig feestje. Het bleek de perfecte keuze te zijn. Marco Borsato die op dit moment de laatste hand legt aan een nieuw album, is de laatste jaren weer als vocalist in topvorm. Een paar jaar terug was ik een beetje geschrokken van zijn stem. Hij haalde de hoge noten niet meer zo gemakkelijk en ook fysiek ging het allemaal wat stroever. Het blijkt slecht een hele korte vormcrisis te zijn geweest want de nu 50 jarige Borsato liet gisteravond in de Ziggo Dome dat hij de enige echte Nederlandstalige superster is. Zijn verbeeldingskracht, presentatie maar vooral die geweldige strot, gecombineerd met het rijke oeuvre, geven hem een ferme voorsprong op de concurrentie. Daarbij kwam dat hij voor dit jubileumconcert rijkelijk kon graaien uit zijn hit-catalogus. Tussendoor gaf hij de ruimte aan jonge en oude vrienden. En waar dit normaliter de vaart uit een concert haalt, daar bleef de Noord-Hollandse zanger stapelen. Zo kreeg het The Voice-sterretje Anna de kans om haar televisievertolking van James Brown’s It’s A Man’s World nog eventjes wat vetter voor een volgepakt Ziggo Dome over te doen. Kort daarna mochten de broertjes Koen en Kris Wouters deels met Borsato, hun hits Daar Gaat Ze en Anne met de vijfsterrenband van de zanger spelen.

Het feest van herkenning kon vanaf dat moment beginnen. Daarbij bleek dat het muzikantencollectief van Borsato alleen maar beter is geworden. Met gitarist Arnold van Dongen en drummer Ton Dijkman heeft hij mensen in dienst die de totale sound naar een internationaal niveau trekken. Dat was gisteren duidelijk hoorbaar in een wel heel rake versie van Wit Licht waarbij ook zijn trouwe saxofonist Kees ten Dam even alle ruimte kreeg. Het was een mooi contrast met het duet dat Borsato aanging met Matt Simons in de song Breng Mij Naar Het Water. Simmons zelf raakte daarna de roos met zijn stem en ukelele in zijn eigen hit Catch & Release. De Ziggo Dome kon niet meer terug en met ondermeer Dromen Zijn Bedrog, een innemende versie van Dochters en Ik Leef Niet Meer Voor Jou werd koers gezet naar het einde.

rsz elkske mooi

Tussendoor werden ook Trijntje Oosterhuis, Roel van Velzen en Ronnie Flex. Vooral Van Velzen blijkt nog altijd een volksmenner van het zuiverste water te zijn en dirigeerde zoals Freddie Mercury in zijn beste dagen deed, op de klanken van zijn hit Baby Get Higher het publiek dat vocaal los mocht gaan. Maar toch zat het venijn in de start. Vanuit het niets was daar Elske DeWall. Deze zangeres uit Friesland heeft ontegenzeggelijk veel talent maar tot nu toe kwam haar carrière niet echt van de grond. Borsato onderkende dat en gaf haar een solospot. Na haar geweldige performance in de laatste editie van The Passion met de song Heb Het Leven Lief liet ze op het podium van de Ziggo Dome zien en horen nog een tandje te kunnen doorschakelen. Wat een stem, wat een presentatie! Het paste bij de hele sfeer van deze feestavond waarbij oude helden en zowel nieuw als wat ouder talent de kans kregen om aan de zijde van opperhoofd Borsato de hokjes van dit vijfjarig bestaan van de Ziggo Dome in te kleuren. En nu op naar de 10!

Holland International Blues Festival: een bluesfeest van internationale klasse

Blues zette Grolloo in de jaren zestig op de kaart, maar anno 2017 zet het piepkleine dorp de blues zélf op de kaart. De reden: Holland International Blues Festival, een muziekfeest voor en door bluesliefhebbers. Met de 81-jarige legende Buddy Guy en grote talenten als Laurence Jones heeft het festival zich definitief ontpopt tot het meest gerenommeerde bluesfeest van de Lage Landen.

Lees meer...

Pinkpop 2017

De 48ste editie van Pinkpop zit er weer op. Was het een memorabele editie? Ja, deels wel. Was dit om de goede – lees muzikale - redenen? Nee. Een verslag van drie dagen Landgraaf met verrassende debutanten en bloedsaaie headliners.

Lees meer...

Eddie Vedder: bij vlagen briljant

Pearl Jam-frontman Eddie Vedder is in Nederland voor drie concerten in AFAS Live. Op zaterdagavond gaf hij de eerste van zijn op voorhand al memorabele shows in de Amsterdamse popzaal.